الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«جبروت امرأة».. إسماعيل يرد على دعوى نفقة: "صوت شخيرها بيسمعه الجيران"

الإثنين 14/يونيو/2021 - 01:59 م
صوت شخيرها بيسمعه
صوت شخيرها بيسمعه الجيران"

"والدها بيقولي الله يعينك على اللي بنتي بتعمله فيك".. بهذه الكلمات وقف "إسماعيل. ص" أمام محكمة الأسرة في السيدة زينب ليرد على دعوى النفقة من زوجته "نعيمة. ح".

صوت شخيرها بيسمعه الجيران

وقال الزوج "إسماعيل. ص" في الدعوى التي حملت رقم 2088 لعام 2021، إن طليقته كانت تبرحه ضربًا كل يوم، بالإضافة إلى أنها كانت تعتدي عليه بالسب والقذف، فضلًا عن أن جيرانها كانوا يسمعون صوت الشخير الذي تصدره أثناء نومها.

أديها نفقة ليه

وأضاف الزوج: "أبوها من فمه قالي بالحرف كده ربنا يعينك على اللي بنتي بتعمله فيك، دي تقريبًا محدش طايقها في الحياة يبقى أنا أديها النفقة على أساس إيه".

أنا منصبي حساس

وتابع: "هي دايمًا يا سيادة القاضي بتستغل إني موظف في مكان حساس، هي بتبهدلني في البيت، ولما أجي أنا أضربها تجري على قسم الشرطة وأنا اتبهدل في الأقسام، والمحاكم".

جبروت الزوجة

واستطرد: "اسأل حضرتك الجيران وهتعرف أن شخيرها بيسمعوا الجيران، وأسال والدها وهيقولك أنه بيدعى لى بسبب جبروت ابنته، وفى الآخر عاوزة نفقة، طيب أنا موافق أديها نفقة وحقي أنا بقى كزوج بحاول أعيشها بما يرضي الله ومبعملش فيها نص اللي بتعمله فيا".

وعلى جانب آخر، كانت الزوجة "نعيمة. ح" أقامت دعوى أمام محكمة الأسرة بالسيدة زينب رقم 4454 لسنة 2021، تطالب زوجها "إسماعيل. ص" بنفقات لها بعد تطليقها غيابيًا.

ads