الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

رسائل يبعثها لكِ طفلك يوميًا إن لم تفهميها فـ«تحملي عناده»

الخميس 07/أكتوبر/2021 - 01:46 ص
هير نيوز

أكدت الدكتورة هايدي المصري الأخصائية النفسية، أنه يولد الطفل ولديه احتياجان، الأول للحب والاهتمام، والثاني للسيطرة والتملك، وهو ما يظهر في سن السنتين والسنتين ونصف، وإذا لم يشبع لدى الطفل سلوك من هذين السلوكيين ـوالاثنين معا، يبدأ الظهور على الطفل سلوكيات غير مرغوبة كالعند وعدم التعاون.

وأشارت إلى أن الكثير من النساء تتساءل"أنا بهتم بابني كتير ولكن مش عارفة ليه بيعند؟، ابني فجأة بقي بيعند وصعب جدا ومكنش كده مش عارفة ايه السبب؟.

وأوضحت أن الطفل يرسل رسالتين يوميًا ولهم من التأثير والقوة لدرجة التغيير في سلوكه:" ماما بابا اديني اهتمامك، اتكلمي معايا، العبي معايا، واديني من وقتك قبل ما تتشغلي، لازم تحطي الموبايل صامت وبعيد "يلا تحب نعمل ايه سوا ؟" ماما بابا اديني فرصة أساعدك، اديني اختيارات، اديني مساحة أشعر بالاستقلال وان عندي سيطرة علي أمور اقدر اعملها"

وتابعت المصري:" وهنا غالبًا ما تحدث معظم المشاكل، دخول الأم والأب مع الطفل بحالة صراع مين رأيه اللي هيمشي، لذلك المرة القادمة لما تشوفي طفلك بيعند أو بيحاول يعمل أي شي مستفز يلفت نظرك فكري بأي الاحتاجين ناقص عنده؟.

اقرأ أيضًا..
وأوضحت أنه ليس من السهل دومًا تنفيذ النصائح التربوية:" اللي بنسمعها ولكن المهم ان بقي عندك السبب الوعي وراء حدوثها بدل من الحيرة ورمي المسميات يمين وشمال، واكيد ان التدريب والممارسة هيزيد من مهاراتك ومقاومة التغيير أمر طبيعي".

ads
ads