الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

عزباء 48 سنة تسأل على «فيس بوك»: «ممكن أحلم بالحياة؟»

السبت 30/أبريل/2022 - 11:17 م
هير نيوز

كتبت إحدى النساء منشور على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" تشكو من حالها وما تعاني منه من يأس بعد بلوغها عمر 48 بدون زواج مع إصابتها بمرض السمنة، وجاءت التعليقات على المنشور جميعها تبث فيها روح الأمل والصبر.



مشكلة معقدة


وقالت المرأة في منشورها: «مشكلتي معقدة تحتاج لعبقري لحلها.. مريت بفترات صعبة في حياتي.. وفجأة استيقظت من شهر وجدت أن الحياة سرقتني وان العمر قد جرى بي.. أنا الآن أبلغ من العمر 48 عام ونصف.. ولم اتزوج و وزني فوق ال١٢٠ كيلو رغم ان طولي بالكاد يصل إلى ١٦٩! نفسيتي مدمرة لاني يجب أن أبدأ من جديد في هذا السن.. ما أتمناه؟ أن أفقد على الأقل ٦٠ أو ٦٥ كيلو في سنة ونصف حتى استطيع البحث عن شخص اكمل معه حياتي قبل ان أبلغ الخمسين واموت وحيدة.. أحيانا تراودني فكرة ان هذا مستحيل وإن الفرصة قد ولت عني لكني مازلت أتمسك بالأمل.. الآن المطلوب منكم يا أصدقائي.. كيف افقد ٦٠ كيلو على الأقل في سنة ونصف، هل من الممكن أن تحلم بالحياة امرأة فوق الخمسين بلا تجارب سابقة».



وكانت التعليقات كالآتي: 

قالت مريم: «السن مجرد رقم خلي عندك أمل في الله وابدئي وربنا يفرح قلبك ويرزقك الزوج الصالح وتحققي هدفك».

وعلقت مي قائلة: «اعملي تكميم و ظبطي جسمك و العبي رياضة و اعملي نيولوك كامل و دلعي نفسك واتبسطي والحب والجواز دول نصيب جم خير و بركة مجوش عادي بردو عيشي حياتك اتبسطي».

وقالت سها في تعليق: «عادي جدا والله تخسي في سنه واحده كمان مش سنه ونص وبرضه ربنا يرزقك بالزوج الصالح بإذن الله اول حاجه ابدأي بتقليل كميات الاكل تدريجي وانزلي اتمشى ساعه يوميا لحد ما توصلي انك بتكلي اقل كميه وتزودي المشي بالتدريج قللي نشويات وركزي ع البروتين وتوكلي ع الله واعرفي ان ما فاتك لم يخلق لك وما خلق لك لن يفوتك ابدا وبإذن الله ربنا يحققلك كل اللي بتتمنيه».




خلي عندك أمل وإصرار


لمياء في تعليق آخر: «مرتبطيش اي حاجه بالسن الجواز النجاح الطموح الخسسان ملهوش علاقه بالسن طول ما انتي عايشه خلي عندك امل واصرار انك تعملي كل اللي نفسك فيه ربنا يسعد قلبك ويكتبلك الخير في كل اللي تتمنيه».



وعلقت داليا: «عادي جدا والله تخسي في سنه واحده كمان مش سنه ونص وبرضه ربنا يرزقك بالزوج الصالح بإذن الله اول حاجه ابدأي بتقليل كميات الاكل تدريجي وانزلي اتمشى ساعه يوميا لحد ما توصلي انك بتكلي اقل كميه وتزودي المشي بالتدريج قللي نشويات وركزي ع البروتين وتوكلي ع الله واعرفي ان ما فاتك لم يخلق لك وما خلق لك لن يفوتك ابدا وبإذن الله ربنا يحققلك كل اللي بتتمنيه».

ونصحتها ميار: «ربنا يفرح قلبك وأيامك كلها يارب ياحبيبتي طول ما احنا عايشين طبعا فيه امل حاولي وربنا معاكي وسيبي امورك على الله وخلي شعارك في الحياه دايما "لا كرب وأنت رب" اسأل الله ان يرزقك الزوج الصالح عاجلا غير اجلا يارب العالمين وتبقي اسعد البنات ياست البنات».



امشي كل يوم ساعة


وعلقت اسراء: «طبعا تقدري تخسي واحنا في الجروب هنا حنشجعك امشي كل يوم ساعة وقللي نشويات زودي بروتين وخضار مكانه بلاش مقلي صيام متقطع خدي سكر دايت قللي حلويات اشربي شاي أخضر مرتين في اليوم وجنزبيل مره واحدة واحدة ان شاء الله تخسي وعادي تتجوزي طبعآ طول ماربنا عطينا العمر يبقى في أمل في كل حاجة حلوة وأمل في ربنا سبحانه وتعالى لا تدري لعل الله يحدث بعد ذلك أمرا ربنا يسعدك بكل جميل ويرزقك باكتر مما تتمني».

اقرأ أيضًا..

ads
ads