الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«غاظتني في الباص» اعترافات قاتل نيرة عن آخر لحظاتها قبل تنفيذ الجريمة

الأحد 26/يونيو/2022 - 06:07 م
هير نيوز

وقف محمد عادل المتهم بقتل طالبة المنصورة نيرة أشرف أمام المحكمة، حيث وجه له القاضي سؤالا عن سبب حمله سكينا أثناء توجهه للامتحان، فأجاب الجاني، أنه اشتراها قبل الحادث بثلاثة أيام حين أرسلت له المجنى عليها تهديدات بأنه سترسل له رجال ليضربوه وقال: "كنت أحملها للدفاع عن نفسي في أي وقت".


وأضاف: "في يوم الحادث كنت معها في نفس السيارة التي تنقلنا من المحلة للمنصورة وتستغرق نصف ساعة بالطريق وكانت تجلس بجوار صديقتها وتلتفت لي وتضحك "غاظتنى".




واستطرد المتهم محمد عادل في حديثه للمحكمة: "دمرت حياتي والمفروض أقعد أضحك وأتكلم معاها، ووصلنا إلى الجامعة ونزل البنات من الأتوبيس والشباب بعد ذلك، ومش فاكر حصل ايه بس ضربتها بالسكين، وطبعا ندمان لأنى أذيت أهلي ونفسي، مكنتش حابب الموضوع يوصل لكده".


وسأله القاضي: إيه مفهوم الحب عندك يا محمد.. أنت شايف الحب إزاي؟

فأجاب: "اللي يأثر في الواحد إنك تبقى كويس مع حد وهو يستغل ده ويضحك عليك الناس ويقل بيك، إنما الحب قبلنا وبعدنا حبوا وهيحبوا، أنا مقتلتهاش علشان رفضتني، هو مفيش حاجة تبرر اللي عملته، إنما ده غصب عني.. المفروض أهلها هيتحاسبوا على اللي حصل".




وكانت محكمة جنايات المنصورة، قد أجلت محاكمة محمد عادل، المتهم بذبح الطالبة نيرة أشرف عبد القادر، أمام الجامعة، إلى جلسة الثلاثاء المقبل، بسبب عدم اطلاع محامي المتهم على القضية.


كما قررت المحكمة حظر النشر في وسائل النشر المسموعة والمرئية عدا جلسة النطق بالحكم. 

 

اقرأ أيضًا..

تفاصيل تقرير الصفة التشريحية في جريمة قتل "نيرة أشرف"


ads