الثلاثاء 16 أبريل 2024 الموافق 07 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

بقلم آية شعراوي: نحترم حزن بعض شوية

الأربعاء 22/مارس/2023 - 04:20 م
هير نيوز

ياريت نحترم حزن بعض.. للأسف معندناش ثقافة التعامل مع حزن الغير، دائما عندنا تعليقات على طريقة حزن اللي قدامنا، لو حد طَول في حزنه على شيء أو شخص بزياده بنبتدي اللوم عليه سواء بنقوله في وشه أو من وراه إيه ده أنت مش مؤمن ولا إيه؟! هو محدش حصله كده غيرك؟! احمد ربنا غيرك خسر أكتر؟.

وللاسف دائما نربط إفراط اللي قدامنا في حزنه إنه قلة إيمان مع إن الرسول عليه الصلاة والسلام حزن واتسمي كمان عام الحزن من شدة حزنه صلي الله عليه وسلم، يعني عادي يا جماعة إنك تلاقي حد مؤمن وعارف ربنا وبيحزن، لو مش هتعرف تهون علي اللي قدامك متزودهاش عليه وتحسسه إن إيمانه ضعيف كمان.
 
بس لو فاكر إنك مش من النوع اللي فوق ده، فهتسلم من النقد، تبقى غلطان لأن حضرتك على الجانب الآخر يا ويلك بقى لو تخطيت حزنك بسرعة؟! يا ويلك لو وقعت وقمت وبقيت أحسن وإيجابي.. إيه ده أنت فوقت بسرعة من الوقعة دي إزاي؟! ايه ده.. دي ولا كأنها اطلقت؟؟.

ده ولا كأنه سايب الشغل وقاعد في البيت؟.
 
إيه ده ليه نفس وباباه لسه متوفي!!؟

إزاي تتخطى الأزمة على طول كده؟!

 تبقي جبروت ومبتحسش والحاجه اللي راحت دي مكنتش غاليه عليك او الشخص اللي فارقته دا ولا كان فارقلك.

 دا ولا كان فارقلك ويبتدي اللي حواليك يستغربك ويسقط عليك صفات سيئه زي مثلا بياع ..ملكش غالي ..متبلد المشاعر.

 يعني طولت في حزنك هننقدك تخطيته هننقدك بردو.

 

هتروح وتيجي بين الحزن والتخطي هنقول عليك متخبط مش هنغلب

 

السؤال بقي ..

 ليه مبنحطش في اعتبارنا ان استقبال كل واحد للصدمه مش زي التاني ليه مبنحترمش اللي عايز يحزن وياخد وقته ما يمكن دي طريقته في التعافي بياخد وقته ويفوق ! ويمكن قدرته وطيبة قلبه اضعف من انها تستحمل اللي حصل ،، وليه بنستغرب من اللي بيقوم ويقف علي رجله بسرعه ؟! ما جايز كتر الصدمات اللي عدت عليه قوته او يمكن معندوش رفاهيه الانهيار اصلا  عنده هم ومسؤليه كبيره لو حزن ووقع محدش هيقف ويسنده غير نفسه .

 واللي بيروح ويجي بين الاتنين دا اكيد بيحاول يفوق ويسند نفسه بس للاسف كل شويه بينتكس .

 ماتزودوهاش علي بعض ولا تعلو علي حد في طريقة حزنه ولا تلومه علي فتره "ما بعد الحزن " ،لو مش قادر تساعده علي الاقل ادعيله ان ربنا يعديه من المحنه اللي هو فيها وهو بكامل عقله وقلبه واحساسه وسيبه يطلع حزنه بالطريقه اللي تريحه .

 



ads