الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

فتيات عن الزواج رغم فارق السن: «الكبير هيعجزك والصغير هيكبتك»

الخميس 11/مارس/2021 - 04:00 ص
هير نيوز

وراء كل زواج، قصة وحكاية تختلف بتغير الزمان والمكان، ويلعب سن أو عمر زوج الأحلام مع كل فتاة دورًا هامًا منذ بداية الاختيار والارتباط مرورًا بالحب والاستمرار وانتهاءً بالزواج، فهناك فتيات يُفضلن الزواج من رجال يكبرهن في العمر أعوام كثيرة، وأخريات يُفضلن الارتباط بزوج أصغر منهن سنًا، وما بين هذا وذاك تتعرض الفتاة لانتقادات كبيرة من قبل المجتمع.

بوابة «هير نيوز»، طرحت سؤالًا على الفتيات، هل تفضلين الزواج بشخص أكبر منك سنًا أو أصغر، فجاءت الإجابات صادمة من بعضهن، والأخرى تبدو عن تجارب.

هيام محمود ـــ 38 عامًا، تزوجت في الـ22 عامًا، من شخص يكبرها بـ 14عامًا، عاشت معه حياة سعيدة في البداية، وشعرت أنه المناسب لها، «هيدلعها ويستتها»، لكنها صُدمت بمرور الوقت، مضيفة، « قالولي خدي الأكبر منك هيدلعك ويستتك ويهنيكِ، لكن بعد فترة بسيطة من الجواز، حسيت أنه عجزني خلاص ومبقاش قادر يلبي احتياجاتي".

وقالت: "أنا بعذر الفتيات اللي بيتجوزوا أكبر منهم في السن، فالفرق بيني وبين جوزي 14 سنة، وأدائه في الحياة عمومًا بقى صعب"، ولذلك أنصح كل بنت مقبلة على الزواج ألا يزيد فارق السن بينهما عن 5 سنوات.

لم يختلف حال مريام علي - 24عامًا، عن هيام، مع وجود فروق بسيطة، قالت: « أتجوزته أصغر مني بسنتين، وكبتني وبحسه طفل صغير، ويغير بطريقة غريبة عقدني في حياتي، الأصغر في السن يكبت الست، فبلاش حد يتجوز شخص أصغر منه في السن، هتفضلي تدادي كأنك بتدادي في ابنك، والموضوع ده هيسببلك إزعاج كبير في حياتك».

أضافت مريام،« لما اتقدملي قالولي كويس، ومش هيظهر عليه السن مع مرور الوقت، وبيحبك وشاريكِ، واتجوزت من 8 شهور وحاسة أني متجوزة طفل، في تصرفاته كلها من أول الخروج للشارع وممكن يحرجني قدام الناس، لكن لما يبقى أكبر منك هيبقى فاهم ومُدرك، وكمان الست بيظهر عليها علامات التقدم في العمر قبل الراجل فلازم يكون أكبر منها».

يختلف مفهوم هبة رؤوف ـــ 26عامًا، عن الزواج قليلًا، حيث تقول انه لا يشترط أن يكون الزوج أكبر او أصغر، لكن يشترط أن تتفهمي وضعه وتتعرفي على ثقافته وتختبرين طريقة تصرفه في مختلف المواقف.

وأضافت: « في ناس كبيرة في السن بتعيش الواحدة سعيدة، لأنهم خلاص بيبقوا عندهم تجارب حياتية تقدر تتفاداها مع الزواج بفتاة أصغر، وفي شباب أصغر منك في السن بس واعي ومثقف ومدرك ويقدر يقدرك ويعيشك مرتاحة، مش شرط خالص السن، كتير ناس سعيدة ومُحبة لأزواجهم سواء أكبر أو أصغر في السن، المهم التفاهم والثقافة».

الكلمات المفتاحية
ads
ads