الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

حيل الشباب لترويض شروط أهالي العروسة.. ويؤكدون: «لو بتحبك هتتحل»

السبت 27/مارس/2021 - 05:02 م
هير نيوز

شروط كثيرة ومبالغ فيها يفرضها أهل العروس على العرسان المُتقدمين لبناتهن خلال فترة الخطبة، وتكون سببًا في فسخ الخطبة أحيانًا وفي مشاكل لا حصر لها، ما يصيب العديد من الشباب بحالة انهيار.

بوابة «هير نيوز»، سألت الشباب كيف يتعاملون مع شروط أهل العروس المبالغ فيها؟، فتباينت ردود أفعالهم، نرصدها إليكم في التقرير التالي:

-حيل الشباب لترويض شروط أهالي العروسة

ارتبط قلبه وعقله بزميلته في الجامعة، وسرعان ما تقدم لخطبتها بعدما خطفت قلبه من الوهلة الأولى، لكنه اصطدم برفض أهلها في البداية نظرًا لأنه لازال طالبًا في الجامعة، لكنه لم يكل ولا يمل من محاولات للفوز بقلب حبيبته ورضا أهلها.

فبجانب جامعته حاول العمل ليستطيع بناء العش الزوجية، وتقدم لخطبتها مرة أخرى فوافق أهلها، لكن سرعان ما حاولت شروط أهلها هدم أحلامه، هو الشاب محمود عبد الغني، من محافظة الغربية.

-مصاعب الحياة

يقول محمود،« اتعرضت لمصاعب كتير بس قررت مسيبش البنت اللي خطفت قلبي، وبعد محاولات كتير وخطوبة لقيت أهلها بيطلبوا مني شروط مبالغ فيها ومطالب كتير، زي أني لازم أشتري البوتاجاز والسجاد والنجف وغيرهم من الجهاز، فقولت أحاول أكسب ود حماتي علشان تساعدني، مش لازم اصطدم بأهل عروستي، فقعدت معاها وقررت واحدة واحدة أني اكسب رضاها وثقتها الأول ونجحت وبكدة تجنبت الشروط المبالغ فيها».

لم يكن ميسر كامل، أكثر اختلافا عن محمود، بل الأصعب على ميسر أن أهل حبيبته طلبوا منه أن يشتري شبكة بـ100 ألف جنيه وهو الأمر المستحيل بالنسبة لظروفه المادية،: «قالولي تشتري لبنتنا دهب بـ100 ألف جني ودا كان مستحيل علشان انا بجهز نفسي محدش بيساعد معايا، أنا أبويا متوفي ومليش أخوات ولاد، وعندي أعباء ومسئوليات أني أجهز أختي كمان للزواج، فحاولت أهرب من ده بأني أكسب حبيبتي لصفي وأخليها هي تتفاهم مع أهلها، وقولت إننا بنبدأ حياتنا سوا من الصفر».

-لو بتحبك هتتحل

يضيف ميسر،: «لما البنت تحبك هتتخلى عن حاجات كتير، وهتقنع أهلها، بس أنت خليك راجل معاها وهتديك عنيها، أحيانًا في أهل بيبالغوا في الشروط والمطالب، لكن لو بتحبوا بعض أصبر وتفاهم وأتقن لغة الحوار بهدوء وكل شئ هيتحل، وبقول للشباب متتخلاش بسهولة خاصة لو كنت بتحب البنت».

عمرو حسين، أحد الشباب الذين عانوا من شروط أهل العروس المبالغ فيها، يؤكد أنه استخدم حيلة زكية في إقناع اهل حبيبته بالتخلي عن ما وصفه بـ«الممظاهر الكدابة»: « قولتلهم بلاش تتعبوا نفسكم بالمظاهر الكدابة، إحنا نتجوز بأقل الإمكانيات ونبقى بعد كدة نكمل اللي ناقص، بلاش تهتموا إلا بالاحتياجات الأساسية للمعيشة الأسرة».

ads
ads