الثلاثاء 14 مايو 2024 الموافق 06 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

الرئيس السيسي : لن يجرؤ أحد علي أخذ نقطة مياه واحدة .. واللي عايز يجرب يجرب

الثلاثاء 30/مارس/2021 - 02:04 م
هير نيوز


قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه لن يجرؤ أحد علي أخذ نقطة مياه واحدة موضحاً أنه لن يتم المساس بمياه مصر .

 وعقب الرئيس السيسي :"اللي عايز يجرب يجرب" 

 السد الإثيوبي

أضاف: خلال الأسابيع القليلة المقبلة سيكون هناك تحرك إضافي في المفاوضات فيما يخص قضية السد الإثيوبي ونتمنى الوصول لاتفاق قانوني ملزم بشأن ملئ سد وتشغيل السد.

 وأضاف الرئيس السيسي : احنا مش بنهدد حد وعمرنا ما هددنا وحوارنا رشيد جدا وصبور جدا، لكن محدش هيقدر ياخد نقطة ميه من مصر وإلا هايبقى في حالة من عدم استقرار في المنطقة لا يتخيلها أحد.

 وقال :"محدش يتصور أنه سيبقي بعيداً عن قدرتنا، عمرى ما اتكلمت كده ومبهددش حد".

مياه النيل

 وأضاف الرئيس :"مية مصر لا مساس بها والمساس بيها خط أحمر وهايبقى رد فعلنا في حالة المساس بها أمر يؤثر على استقرار المنطقة بالكامل".
 كشف الرئيس للمصريين عن أن الدولة المصرية تكسب كل يوم أرضا جديدة في سبيل قضيتها العادلة وحقوقها في مياه النيل.

وقال الرئيس :"موضوع المياه شاغلني وشاغلني كلكم، وموضوع التفاوض خيارنا اللي احنا بدأنا به، وعاوز أقول أن العمل العدائي قبيح وله تاثيرات كبيرة جدا تمتد لسنوات طويلة، لأن الشعوب لا تنسى ذلك، والمعركة بتاعتنا معركة تفاوض".

وأضاف : كل يوم الرأي العام العالمي وكبار المسئولين في دول العالم ترى وبنكسب أرض إننا جادين نتفاوض يشكل الكسب للجميع، وكل اللي بنطلبه أمر لا يخرج عن القوانين الدولية المعمول بها في التعامل مع هذه الموضوعات وهي المياه العابرة للحدود».

جاء ذلك خلال مؤتمر صحفي على ضفاف قناة السويس بشأن نجاح جهود تعويم السفينة الجانحة، معلناً انتهاء زراعة 1.5 مليون فدان ضمن مشروع الدلتا الجديد خلال عامين فقط.

وقال الرئيس السيسي :"مشروع الدلتا الجديدة أنا شوفت الإعلام يتناولها إزاى ؟ بنتكلم عن مليون ونصف فدان خلال سنتين هنكون زارعينهم على طريق الضبعة سواء شماله أو جنوبه..ميه كانت بتترمى في المكس هنخدها ونعمل معالجة لتصبح صالحة للاستخدام في الزراعة..الدلتا الجديدة مستقبل مصر، بالإضافة إلى فرصة المياه الجوفية".


وأضاف الرئيس: "الميه بتاعتهم منين ؟ بتكلم على منطقة الضبعة ، منطقة سكانها قليلين خدنا ميتنا ومخدناش ميه من حد..بنعملها معالجة ثلاثية متطورة تخليها صالحة للمعايير العالمية لاستخدامها في الزراعة، وكان فيه ميه بتترمي في بحيرة التمساح بتطلع مليون متر يوميا، عملنا محطة بحر البقر هيزرعوا 500 الف فدان".

وقال الرئيس السيسي: "تبطين الترع هتوفر 2 مليار متر مكعب، ومحطة بحر البقر هتوفر 2 مليار متر في السنة، والمكس هتوفر 2 مليار متر مكعب.. بنعيد صياغة استخدام الميه لمجابهة النمو السكاني".

المصريين قادرين


ودعا الرئيس السيسي إلى ضرورة نقل الصورة كاملة للمواطنين قائلا: "علشان تعززوا بلدكم علشان تقولوا للناس ان البلد بتتحرك لقدام تخطيط وتنفيذ.. أرجو إن ننقل الكلام ده للناس علشان الأمل والثقة بالنفس إن المصريين قادرين على تغيير حقيقي لبلادهم"

يوجد العديد من المناطق الجاري العمل بها وتطويرها، ولكن لا يجري التطرق لها كثيرا، مثل ميناء العريش، الذي سينتهي خلال عام ونصف، ولكن أحداث شمال سيناء، كانت تؤثر على الجدول الزمني للمشروعات هناك، ولكن ميناء العريش، جاهز للعمل: «إحنا بنعمل كده علشان خاطر بلدنا وعلشان نخلي بلدنا لها القدرة للتجارة الداخلية ونبقى جاهزين، وعلشان كده بنقول إحنا عملنا وفي حاجات هنفتتحها تباعا».

 وفي سياق آخر قال الرئيس السيسي أن القطار السريع سينتهي خلال عامين علشان المنظومة كلها تبقى كاملة: «اللي بقول عليه ده يآخد في أي مكان 10 و15 سنة، أنا بقول كده بتباهى بالناس والمصريين وبالشركات والقدرات، وكل ده بيتعمل بشركات وقدرات مصرية».

وأكد الرئيس: «انا بطبيعة الحال صعب إرضائي جدا.. أنا عاوز كل حاجة زي الفل وبأقل تكلفة وبأسرع وقت، والتطور الطبيعي لهيئة قناة السويس الاقتصادية جيد، وما تحقق في تقديري أنا لسه بدري علشان نقول وصلنا.. إحنا 100 مليون وعاوزين الناس كلها تشتغل».

ads
ads