الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سر غضب النساء على فيس بوك من حكاية فتاة مع الحب الأول

الخميس 01/أبريل/2021 - 01:52 م
هير نيوز

تتعدد حكايات الحب وتتنوع أحاديث الفتيات عنه، وتشهد بعض جروبات موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، بوستات من هذا النوع، لفتيات لديهن مشكلة حب أو تجربة أولى فيه، ويتفاعل معها بنات أخريات، بتعليقات ونصائح مثيرة وشيقة، تكتنف في طياتها استفادة كبرى لمن تريد أن تستفيد من تجارب الآخرين، وهناك فتيات خام يطرحن مشاكلهن الشخصية للبحث عن حلول لها من خلال الفتيات ذوات الخبرة، وأخريات يحاولن إيجاد مخارج «عرفية» لمشكلاتهن، وهناك من يرغبن في كسب تعاطف ودعم الفتيات لهن في المشاكل التي يعرضنها.

خطافة رجالة

من بين رسائل الفتيات على أحد جروبات موقع «الفيس بوك»، كانت رسالة لا تحمل اسما، أرادت صاحبتها أن تأخذ رأي الفتيات دون تجريح أو محاولة نهرها حسبما طلبت من الأدمن، لكنها تفاجأت بسيل من الشتائم، إذ نهرتها الفتيات ووصفوها بأنها «خطافة رجالة».

مضمون الرسالة

إذ جاء مضمون رسالة الفتاة التي لم يتخط عمرها 21 عاما، وارتبطت عاطفيا بشخص متزوج يكبرها بنحو 17 عاما، كالتالي: «السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أنا لسة مخلصة كلية، بحب شخص متجوز وهو كمان بيحبني وعرض عليا فكرة الجواز أكتر من مرة، وبصراحة أنا موافقه بس بابا متأكدة إنه مش هيوافق لدرجه إنه كان بيقولي هخطفك لو متجوزناش، كان دايما يعرض عليا إني أقابله بعد ما أخلص محضراتي، ولكني كنت أرفض».

وتابعت «المهم اتقدملي أكتر من عريس، بس أنا رفضت بحجة تكميل دراستي لحد ما خلصت، واتقدملي مهندس الأيام دي أكبر مني بـ 3 سنين بس وبابا وأهلي كلهم موافقين بس أنا بحب الشخص الأول برغم إنه متجوز وأكبر مني بحوالي 17 سنة تقريبا، ووعدني إنه هيتجوزني ويجي يفاتح بابا، بس أنا بقوله أجلها شويه؛ لأنى عارفة إنه ممكن يضيع مني لو بابا موافقش عليه، ودلوقتي أنا محتاراة بصراحة أعمل إيه.. أنا هتابع نصايحكم في الكومنتات دون إهانة أو تجريح».

اقرأ أيضا..
غدر بها خطيبها.. حكاية فتاة بالقليوبية ودعت حياتها بالانتحار

هتتجوزي مجموعة مشاكل

لم تمر رسالة الفتاة الصغيرة مرور الكرام على فتيات الفيس بوك؛ حيث انهالت عليها سيل من التعليقات الرافضة لهذه العلاقة، ومن بين التعليقات جاء تعليق فتاة تدعي يسرا عامر إذ قالت «اتجوزى المهندس اللى متقدملك وإياكِ تخوضى تجربة إنك تتجوزى واحد بمشاكله، مش هتقدرى تكملى لإنك هتتجوزى مجموعة مشاكل يا بنتى، ارحمى نفسك وأهلك ومتروحيش للتهلكة، ارحمي نفسك ياخطافة الرجالة».

هتبقي نزوة بالنسباله

بينما علقت رباب سالم، قائلة «وأنتِ إيه اللي جبرك تخدي فضلة حد يا بنتي، وغير كدا تخربي بيت وتبقى بالنسبة ليه نزوة، يا قلبي احفظي كرامتك وكرامة أهلك، وخدي شاب زيك وتعيشوا حياتكم من أولها وتبنوها سوا وهيعرف يحبك برده بلا خطف وبلا زفت، هتتبهدلي صدقيني، وغير كدا هو كمان هيتبهدل في المحاكم وأكيد هتبقى عيشتك في الدنيا مخفية ومش في النور، طيب أنتِ تستاهلي كدا إنك تعيشي وتفرحي في الضلمة، مش زي كل البنات، استهدي بالله يا حبيبتي ودوري على اللى يحبك وأكيد هيخليكِ تحبيه».

ads
ads