الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

كيف تختارين فستان الزفاف المناسب لكِ.. مصممة أزياء تُجيب

الأربعاء 07/أبريل/2021 - 09:00 م
 فستان الزفاف المناسب
فستان الزفاف المناسب

فستان الزفاف، من أهم الأشياء في ليلة العمر، بدونه لا يكتمل العرس، ولا تكون العروس عروسًا، لكن هناك بعض الفتيات لا يختارن فستان الزفاف المناسب لأجسامهن، وتبدو إطلالاتهن غير مناسبة في أهم ليالي حياتهن.

وتساعدك بوابة «هير نيوز»، على اختيار فستان الزفاف المناسب لجسمك من خلال مصممة الأزياء أمنية مصطفى.


1- حددي شكل الفستان اللي في دماغك
تقول أمنية إنه يجب على الفتاة تحديد شكل الفستان اللي في دماغها وما يتوافق مع شخصيتها، وأسلوب حياتها بعيدا عن الموضة وأراء الأخرين.

كما يجب ارتداء على الفستان ولا تتسرع في الحكم عليه نظرًا لأراء الاخرين، حيث انها من سترتديه وليس هم، فمختلف أنواع الفساتين واستايلاتها تتخذ اشكالًا مختلفة على الجسم.

2- خليكِ جادة وأنتِ بتقيسي الفستان
يجب على العروس أن تكون جادة عند اختيار فستان الزفاف، وتبتعد عن الهزار و آراء الآخرين، وأن تركز فهناك بعض الفساتين من الممكن إلا تعوض خلال رحلة البحث.


3- متشغليش نفسك بحجم الفستان
يجب على الفتاة ألا تنشغل بحجم الفستان« متقوليش دا منفوش ولا مش منفوش ولا واسع ولا ضيق، ركزي على شكله، بعد كدة الحجم والمقاس يتظبط، الأهم الشكل اللي يليق عليكي ويخليكي مبسوطة وفرحانة».

4- قيسي الفستان بالنهار مش بالليل
يجب على الفتاة او العروس قياس الفستان بالنهار وليس بالليل، «قيسي الفستان بالنهار مش بالليل، علشان الإضاءة بتختلف، والشكل كمان بيختلف، وكمان الناس في الاتيليهات بتكون فايقة بالليل طاقتهم بتكون خلصت ومش هيقدروا يساعدوكِ بشكل المناسب».

اقرأ أيضًا.. لو أنتِ قصيرة.. 4 فساتين تداري طولك في حفل زفافك


5- ركزي في الجزء العلوي من الفستان مش السفلي
تنصح أمنية مصطفى العروس بالتركيز على الجزء العلوي من الفستان مش السفلي، « هو اللي بيظهر أكتر، وأول ما يلفت نظر الناس، شوفي شكل الفستان من فوق الأول دا الأهم».

6- روحي لوحدك وصوري الفستان
كما تنصح مصممة الأزياء العروس، بالذهاب وحدها وقت قياس الفستان وتجربته، وأن تقوم بتصويره وهي ترتديه «روحي لوحدك وأنتِ بتقيسي الفستان، وبتجربيه، وصوريه وانتي لابساه وهو على الشماعة، علشان تعرفي التفاصيل لما تروحي البيت، وتشوفي أيه المناسب عليكي وليكي».

ads
ads