الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

جوزي بيكلم واحدة اعمل إيه؟.. خبيرة علاقات أسرية يرد

السبت 17/أبريل/2021 - 09:06 م
جوزي بيكلم واحدة
جوزي بيكلم واحدة

تتعرض الكثير من السيدات لـ الخيانة، وخلال الفترة الأخيرة زادت الخيانة الإلكترونية، وتتساءل الكثيرات: جوزي بيكلم واحدة اعمل إيه؟، خاصة وأن كثيرًا منهن لا يجدن التعامل مع تلك المشكلة.

الدكتورة منى رضا، أستاذ الطب النفسي والعلاقات الأسرية بكلية الطب جامعة عين شمس، تجاوب على سؤال جوزي بيكلم واحدة اعمل إيه؟، عبر بوابة «هير نيوز»، وتضع روشتة لتعامل الستات مع أزواجهن.

اتعاملي بهدوء
تقول الدكتورة منى رضا، إنه يجب على الزوجة التعامل مع مثل هذه النوعيات من الخيانة بهدوء، « خليكي هادية الأول ومتتصدميش، علشان تقدري تفكري»، كما يجب عليهن إدراك أن غالبية الرجال يحادثون سيدات أو بنات، سواء بنية عمل أو بنية قضاء وقت أو بأي نية «بيكلموا بنات وستات، والرجالة معظمهم كده».

كما تجاوب الدكتورة "منى" على سؤال «جوزي بيكلم واحدة اعمل إيه؟»، قائلة، «متفكريش إن ده تقصير منك، لازم تكوني ثابتة، لأن مفيش مبرر للخيانة، ومتحسيش بالذنب أبدًا، وحاولي تهتمي بالعلاقة الجنسية ومتخليهوش يبص ولو لقيتي محادثات حاولي تهدي الأول وبعدين تعاتبي وتواجهي بهدوء».

اقرأ أيضًا.. «سارة» تطلب الطلاق: «مبيدنيش حقوقي.. وخايفة أقع في الخيانة»


وأوضحت أستاذ الطب النفسي والعلاقات الأسرية، « تحدثي معه وإذا اعترف بخيانته، إما أن تقبلى بالوضع أو ترفضى وتتخذىي موقفًا حاسمًا ولكن فكري كويس، وحاولي تشوفي القصور فين وناقشي المشاكل».

ads