الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

الرئيس السيسي مطمئناً المصريين : لن نفرط في حقوقنا.. ثقوا في الله ثم في قدرات بلدكم

الثلاثاء 11/مايو/2021 - 12:28 م
هير نيوز

تطرق الرئيس عبدالفتاح السيسي، في كلمته خلال افتتاح عدد من مشروعات تطوير قناة السويس، إلى ملف السد الإثيوبي، قائلا: «نيجي لنقطة تانية، إنتو قالقكم يا مصريين، وقالقني أنا كمان، واتكلمت فيها قبل كده، موضوع السد والتفاوض بشأنه».

وأضاف «السيسي»: «أنا كل اللي هقول لكم حاجة واحدة بس، إنتم من فضلكم اقلقوا لأن ده طبيعي لأن ده حياة، لكن لازم تكونوا متأكدين إن مسار التفاوض يحتاج صبر وتأني، متستعجلوش النتائج».

اقرأ أيضاً: الرئيس السيسي : لن يجرؤ أحد علي أخذ نقطة مياه واحدة .. واللي عايز يجرب يجرب


وتابع: «لكن كونوا واثقين من الله سبحانه وتعالى وفي بلدكم وفي قدراتها إن الحفاظ على حقوق مصر المائية ده أمر زي ما قولت قبل كده مش ممكن حد هيتجاوزه، بس متستعجلوش، كل الأمور ليها ترتيبها وتدبيرها، والتفاوض عملية شاقة وصعبة، واحنا بنضغط».

وختم قائلاً:" زي ماانتم شفتم يمكن خلال الأسبوع والعشر ايام الأخيرة .. استقبلنا مبعوث أمريكي من القرن الإفريقي واستقبلنا الرئيس الكونغولي رئيس الإتحاد الإفريقي علشان هذا الموضوع نتكلم فيه .. والجهد والحركة تسير في اتجاه التوصل لحل لهذه المسألة التي نعتبرها من المسائل الحساسة والمهمة .. ولكن القلق اللي انتو فيه مقدر ومشروع وأنا سعيد بيه لأن اهتمامكم بببلدكم أمر رائع .. لكن لازم تكونوا متأكدين أن حقوقنا لن يتم التفريط فيها ".

ads
ads