السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

"جوزي نسوانجي".. فاتن تطلب التفريق بسبب خوفها من زوجها

الإثنين 24/مايو/2021 - 11:57 ص
جوزي نسوانجي
جوزي نسوانجي

« نسوانجي، وبيضربني بالحزام لو اعترضت على أي طلب ليه"، هكذا وقفت فاتن البالغة من العمر 33 عاما أمام محكمة الأسرة بالحي السابع، تطالب بالتفريق بينها وبين زوجها بعد اعتدائه عليها جَلدًا.

الفقر وضيق الحال يزوجان جامعية من جاهل

في الدعوى رقم 4208 لعام 2021 المقدمة من "فاتن. س" ضد زوجها "سيد. ج"، قالت: إن الفقر وضِيق الحال هو السبب في تلك الزيجة، فزوجها لم يتعلم وهي بدورها متعلمة وحاصلة على الشهادة الجامعية، ولكنها تزوجته بسبب ضغط الأهل "كانوا عاوزين يخلصوا من هم البنات، ومحدش اهتم بأنه متجوز 3 قبلي ومطلقهم".

جوزي شخص همجي وإيده دايما سابقاه

"بعد الجواز اكتشفت الكارثة اللي أهلي رموني ليها، جوزي شخص همجي، إيده دايما سابقاه، وعشان أتفه الأسباب بيجلدني زي الحيوانات"، لتبكي بأنها خافت فكرة الطلاق حتى لا تتعرض للاضطهاد بمنزل والدها لتكتشف أنها حامل بتوأم، وتمنت لو تفادت بذلك الخبر شره ولكنها اكتشفت خطأها فهو ذو طبع سيئ ولا يمكنه تغييره « لو فكرت أطلب منه حاجة بسيطة بتعرض للإهانة بأبشع الألفاظ والضرب».

‏هربت لبيت أهلي ورجعوني غصب عني

"حاولت أهرب بأولادي ومقدرتش، بس أهلي رجعوني غصب عني وهو هددني بحرماني من عيالي، بس خوفت أكمل حياتي معاه"، لتقرر الزوجة الهرب واللجوء لمحكمة الأسرة بشبرا مصر خوفا من أن تقتله أو تقتل حالها.

ads
ads