الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

حنان تطلب الخلع من زوجها والسبب: «عاوزة عربية»

الأحد 30/مايو/2021 - 07:59 م
حنان تطلب الخلع من
حنان تطلب الخلع من زوجها والسبب: «عاوزة عربية»

«بخيل ومش عاوز يجيبلي عربية، وبيصرف فلوسه على باقات المكالمات والنت»، هكذا وقفت "حنان. ف" البالغة من العمر 65 عامًا تطلب الخلع من زوجها " إبراهيم. ع"، مدعية أنها تخاف ألا تقيم حدود الله.

حنان تطلب الخلع من زوجها
وقالت حنان في الدعوى التي تحمل رقم 520 لعام 2021، إن زوجها اشترى أحدث أنواع الأجهزة الإلكترونية، وينتقل طوال فترة النهار مابين الفيس بوك والواتساب ليحادث المراهقات.

وتابعت: «عمري ماخليته يشيل هم مصروف البيت ولا هم الأولاد، بشتغل وبساعد في مصروف البيت وبصرف على نفسي، ولما طلعت ع المعاش يقولي عيشي على أد فلوسك».

اقرأ أيضًا.. 

وأضافت: «مش هعيش معاه ولو يوم تاني، وخصوصا بعد ما أصبح مراهق وبيصاحب البنات»، لتصرخ الزوجة الستينية والتي شارفت على السبعين من عمرها ناصحة جموع النساء بألا يحتملن حياة لا يريدنها، ومشددة على كل امرأة بأن تجعل زوجها يحمل همها وهم منزله، حتى لا تقف مثل نوقفها يوما، ولا تتردد في خلعه إذا ظلمها.

ورد الزوج " إبراهيم. ع" البالغ من العمر 80 عامًا بأنه أحيل للمعاش هو وزوجته، وعاشا حياة سعيدة لمدة 39 عامًا، حتى أحيلت بدورها للمعاش لتبدأ وقتها الخلافات المستمرة.

وقال: «هي اللي عودتني مصرف فلوس عليها، ودايما تقولي مرتبي كبير، ولما طلعت ع المعاش الفلوس أصبحت قليلة جدا، وجاية دلوقتي تقولي عاوزة عربية، وعاوزة كل الفلوس اللي مصرفتهاش عليها طول مدة جوازنا».
 
وأضاف: «كنت بهددها وبقول لو مش عاجبك اخلعيني، لاقيتها تاني يوم رافعة عليا قضية خلع، وبتقولي هكمل حياتي مع راجل يصرف عليا»، ليصرخ الزوج بأن أولادهم وصفوهم بالأطفال ورفضوا الحضور.

الكلمات المفتاحية
ads