الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سامية في دعوى نفقة: «صرفت عليه دم قلبي وفي الآخر اتجوز عليا»

الثلاثاء 29/يونيو/2021 - 05:11 ص
دعوى نفقة
دعوى نفقة

«صرفت عليه دم قلبي وفي الآخر اتجوز عليا».. بهذه الكلمات بدأت «سامية. ح» مأساتها أمام محكمة الأسرة بإمبابة في دعوى النفقة ضد زوجها.

وقالت الزوجة «سامية. ح»، في الدعوى التي حملت رقم 3907 لسنة 2021، إنها قضت حياتها على الضيق مع زوجها الذي كان يتقاضى راتبا قليلا من عمله، إلا أنها ساعدته على متاعب الحياة.

وأضافت الزوجة: «اتحملت معاه اللي محدش يقدر عليه، كنت بقضي يومي بأي حاجة سواء في الأكل والشرب، وكنت بحاول احوش عشان أشتري شقة تمليك وانقل من الشقة الصغيرة اللي أنا عايشة فيها».

وتابعت: «خلاني بعت دهبي كله بحجة إنه محتاجه عشان نشتري الشقة، متردتش لحظة في إني أعمل كده وقولت أهو هيبقى لي ولعيالي الثلاثة، عشان نعيش حياة كريمة».

وأكدت أنها طلبت منه مرارًا وتكرارًا أن ترى الشقة التي اشتراها بثمن الذهب التي باعته، مشيرة إلى أنه كان يتهرب منها دائما بحجة أنها يجري التشطيبات في الشقة.

وأشارت إلى أنها لم تصدق ما شاهدته من خيانته لها، وحينما واجهته أكد لها أن المرأة التي يقيم معها العلاقات المحرمة هي زوجته الثانية.

وأردفت: «مقدرتش استحمل إني أشوفه بيصرف على واحدة ثانية شقى عمري وكل ما أملك، عشان هي تتنعم واترمي أنا وعيالي في الشارع، وفي الآخر مرديش حتى يديني النفقة اللي أقدر منها أصرف على نفسي وعلى عيالي».

اقرأ أيضًا..

واختتمت: «كان لازم أرفع عليه دعوى نفقة عشان الشغلانة اللي أنا شغلاها عشان أصرف على نفسي أنا وعيالي مش مكفية أي حاجة، ولا حتى العيش الحاف؛ لذا بطالب بنفقة تكفيني أنا وأطفالي الثلاثة وتحمينا من السير في الطرق غير الشرعية حتى نستطيع أن نواجه تحديات الحياة الصعبة».

ads
ads