الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

الأولى عالميًا.. سبب ارتفاع الولادة القيصرية في مصر؟

الخميس 29/يوليه/2021 - 05:18 ص
هير نيوز

بينت الدكتورة عبلة الألفي، سبب ارتفاع نسب الولادة القيصرية في مصر.


وقالت، "الحقيقة إننا مكناش كده الموضوع ابتدي حبه حبه إحنا كنا رقم تلاتة على العالم وبعدين بقينا رقم واحد فالموضوع متعدد الجوانب لأن هو مش سبب واحد، فمع الوقت وسرعة الحياة البنات كونوا في دماغهم فكرة إن الطبيعي زي القيصري لصعوبة الولادة الطبيعية وطول فترة الولادة بجانب الألم الشديد".


وأوضحت، أن "العلم أثبت حاليًا إن الاتنين مختلفين تماما وإن في مضار كبيرة جدًا للولادة القيصرية لازم ناخد بالنا منها، وكل البنات ياخدوا بالهم منها وإن ربنا مجعلش الولادة الطبيعية كده بدون سبب لكن بتحافظ على صحتك وصحة الطفل الجميل اللي جاي ده".


وبينت أسباب القيصرية المتعددة، قائلة: "قلة الوعي، والاستسهال، وإن الدكتور مش بيبذل المجهود الكافي في إنه يشرح للأم الفرق الواضح ما بين الكيفيتين في الولادة وعشان كده زادت نسبة القيصرية".


وذكرت أن القيصرية المتعددة تؤدي إلى وفاة الأم والجنين في بعض الحالات وهذا بسبب ما يعرف بـ "المشيمة المتوغلة"، بجانب أن  نزيف الأم أثناء الولادة بيتقطع الأكسجين عن الطفل وده خطر على حياة الطفل.


ونصحت الشباب بعدم ربط العلم بالقرارات، وقالت، "بمعنى إنه هي عشان هتولد قيصري تقوم تقولك أنا عايزاه يتولد يوم كذا عشان يلحق المدرسة أو إن جوزي هيبقي موجود في اليوم ده أو إلى غيرها من الأشياء اللي بتأثر على حياة أطفالنا فلازم الأم أو الأب يقرأو في الصحة عشان هتفيدهم كتير".


اقرأ أيضًا..

مصر الأولى عالميًا.. 4 مخاطر تُسببها الولادة القيصرية




ads