الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

امرأة في مشهد.. سوسن بدر لـ حسين الإمام: أنت راجل أهبل وعرة| فيديو

الإثنين 30/أغسطس/2021 - 06:37 م
هير نيوز

«احكي يا شهر زاد»، هذا الفيلم الذي أبدع في تأليفه وحيد حامد؛ حيث ناقش بكل جرأة قضايا المرأة من خلال طرح ثلاث قصص لنساء يخضعن لحالة من القهر الاجتماعي أو الجنسي أو النفسي.

وتمكن المخرج يسري نصر الله؛ من عكس واقع كثير من النساء، بإبداعية "منى زكي " في دور المذيعة التي تطرح قضايا المرأة وتقع في خلاف مع زوجها الصحفي" حسن الرداد"؛ الذي ينتظر تعيينه في رئاسة تحرير إحدى الصحف القومية؛ ويرى أن ما تطرحه من قضايا يحول بينه وبين المنصب المنظر.

فيطلب منها تغيير نوعية القضايا التي تتناولها ويتدخل في عملها، إلى أن استجابت وحاولت تلبية رغبته، إلا أنها لم تتمكن، وتجد أن نجاحها فيما تقدمه من موضوعات، فينشب الخلاف بينهما.

وحديثنا الآن عن مشهد أبدعت فيه الفنانة سوسن بدر التي تظهر في الفيلم بدور سيدة تبحث عن رجل يحبها بشكل حقيقى حتى فاتها قطار الزواج ولم تجد الرجل الذي يحبها، وترى أنه يستحق أن تُسلم جسدها إليه، وتظهر في هذا المشهد مع الفنان حسين الإمام، فإلى المشهد:

- أستاذ أحمد، أنت عاوزني أتحجب، وافرش الشقة بالكامل على حسابي وأطبخ وأنضف وتاخد مرتبي وتبقى المدير المالي والعربية مش عاوزها، وعاوزني إن شاء الله أخدم الست الوالدة لما تيجي تقعد معانا على طول، أنا موافقة، بس عايزة أسألك سؤال لو رديت عليا صح، هبقى فعلاً موافقة
= اسألي يا ماما
- كل إللي أنت قولته ده أنا هعمله وهقدمه، بس عايزه أعرف في المقابل، أنت هتقدم لي إيه؟
= المهر والشبكة طبعا
- مش قصدي، قصدي في الحياة، في العيشة المشتركة
= هبقى جوزك
- يعني ايه هبقى جوزك؟
= يعني هبقى جوزك
- أيوة يعني ايه.. عايزة أفهم هتبقى جوزي دي معناها ايه؟
= بشويش يا ماما مش كده، نتناقش بهدوء
- دي مش مناقشة ده سؤال وجواب، سؤال وجواب وتخلص الحكاية، أنا عايزة أعرف هتبقى جوزي يعني ايه؟
= جوزك يعني جوزك
- يعني تنام معايا، تعاشرني.. أنت راجل أهبل، آه والله أهبل، يعني عايز تاخد فلوسي وتشغلني خدامة وتفرض عليا شروطك وشروط أمك وتقول لي هاتبقى جوزي؟.. لو كان الجواز مافيهوش غير نوم على السراير، يبقى من حقي أختار الراجل اللي ينام معايا.. يا راجل يا عرّة.

اقرأ أيضًا..


ads
ads