السبت 04 ديسمبر 2021 الموافق 29 ربيع الثاني 1443
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
مدير التحرير
محمد عبدالله
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده
مدير التحرير
محمد عبدالله

«ابن أمه» و«المدخن» صفات ترفضها البنات في العريس

الإثنين 27/سبتمبر/2021 - 05:29 م
هير نيوز

من المتعارف عليه أن الزواج في مصر له شكلان؛ إما أن يكون نتيجة قصة حب بين الطرفين، أو عن طريق ما يسمى "جواز الصالونات"، وهي الطريقة الأكثر انتشارا في بعض المحافظات والقرى.
 
وجمعت «هير نيوز» آراء بعض الفتيات من مختلف الأعمار حول الصفات التي لن توافق عليها في الرجل الذي ستقبل بالزواج منه.

التقدير أهم صفة
قالت "صافي" 23 سنة: لازم يكون كريم، وما يكونش بخيل، وبيحترم عقلي، وبيسمع أكتر ما بيتكلم، وما بيحكمش بسرعة، صريح، حنين، طموح، بيعترف بأخطائه، وأهم صفة يكون بيقدر قيمة الشخص اللي معاه.

التدخين ممنوع
وأوضحت "إنجي" 24 سنة أنه لازم يكون خارج من بيت سوي، يكون بيصلي وملتزم دينيا، ما يكونش شخص مدخن، يكون مستوانا المادي والاجتماعي متقاربان، بيحترم مساحتي الشخصية، يكون قريب من أسرته لأن الترابط الأسري عندي مهم.

شقته بعيدة عن بيت العيلة
أما "أماني" 24 سنة فاشترطت أن يكون مستقلا ماديا عن أهله، مستواه المادي يكون مناسب لمستوى أسرتي، له مكانة اجتماعية مقبولة، يكون بيته بعيد عن بيت العيلة، يعدل ما بيني وبين أهله، معاه عربية.

بيحترم دماغي وسهل في النقاش
وأضافت "داليا " 22 سنة، أنه يجب أن يكون شخصا مريحا ومش غامض، متقاربين في المستوى التعليمي والاجتماعي، ما يكونش بخيل، بيحب ويحترم أهلي، بيحترم دماغي ومرن في التعامل، يكون شخصا مسؤولا وأقدر أعتمد عليه، يكون حنين وما يخونش ولا يكذب.

أهم حاجة يكون طويل
أما شمس 23 سنة فقالت: لازم يكون طويل، بيهتم بشكله ولبسه، ويهتم بيا بس ما يكونش أوفر، بيغير عليا ما يكونش بارد، المستوى المادي والاجتماعي يكون متقارب، أهله شبه أهلي في الطباع، يكون صريح.

اتجاهاتنا الفكرية واحدة
وعلقت رميساء 22 سنة بأنه الشخص الذي ستوافق عليه يجب أن يكون ملتزما دينيا، اتجاهتنا الفكرية تكون متشابهة، علاقته بأهله أحسن ما يكون، حنين، كريم، شخصيته قوية، يبقي فاهم إن في لغات 7 للحب وإنه سهل يوصل لي بواحدة منهم.

اقرأ أيضًا..

مواصفات شريك حياتك.. هلاقيه في كارفور


بيفرض رأيه بالعافية
وأوضحت سلمى 24 سنة، أن من بين أسباب الرفض أن يكون كسولا، بخيلا، أو حاسس إنه أحسن مني عشان راجل، بيفرض رأيه في شغلي أو في شكل لبسي، ابن أمه، شخصيته ضعيفة.

ads