الثلاثاء 14 مايو 2024 الموافق 06 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«بركة يوم الجمعة».. حكايات الستات مع البخور وطرد العين

الأحد 21/نوفمبر/2021 - 05:37 ص
هير نيوز

اقترن يوم الجمعة بروائح البخور والشبة التي تستعملها السيدات في هذا اليوم لطرد العين والحسد ولأخذ البركة ولجلب الرزق، حيث تستيقظ السيدات مبكرا لإشعال البخور والنيران في مبخرة نحاسية قبل صلاة الجمعة.



البخور وبركة يوم الجمعة
ويستعرض موقع «هير نيوز»، حكايات وذكريات السيدات مع بخور يوم الجمعة والبركة.

اعتادت الحاجة حلاوتهم علي، البالغة من العمر 72 عامًا، على إشعال البخور يوم الجمعة صباحا، حيث عودت زوجات أبنائها أيضا على ذلك، " علاقتنا مع البخور قديمة، من عمرنا، لازم كل يوم جمعة نولع البخور، علشان بيطرد الروح الشريرة والحسد الموجود في البيت، وممكن الستات والأطفال يعدوا عليه 7 مرات، علشان يطرد أي طاقة سلبية في جسمهم، وكمان ريحة البخور حلو بتبخر جسمهم".

وتضيف العجوز، أنها تحرص على شراء نوع جيد من البخور، ولا تستعمل عود البخور: "البخور ميبقاش بخور لو مجاش من عند العطار وفيه شابة كدة، لكن أعواد البخور مش مؤثرة زي البخور الحب والفرط، لأن رائحته نفاذة وقوية وقادرة على طرد أي طاقة سلبية، ويوم الجمعة يوم طيب والشياطين بتكره رائحة البخور وتبتعد عنها".



لم يختلف الحال كثيرًا لدى وجنات زين، البالغة من العمر 65 عامًا، فالسيدة تستيقظ مبكرًا من أجل إشعال البخور لأخذ البركة وجلب الرزق لأولادها، وتقول: بصحى بدري أولع البخور في البيت وفي الملاحات، البخور دا بركة وبيجلب الرزق، وبيطرد أي حسد أو مس، وبنبخر بيه المحلات والبيوت، وكمان ممكن نبخر بيه العرايس في ليلة الدخلة، علشان يطرد أي نفس موجودة".

وتُشير وجنات إلى كيفية استخدامها للبخور قائلة: "بجيب مبخرة نحاس، وفيها كميات من البخور والفحم أو قوالح الذرة، وبولع علشان يطرد الشياطين، وأي نفس أو حسد من البيت، أما لو هنبخر عروسة، بنجيب مبخرة صغيرة ونلف البخور على رأسها وجسمها علشان لو معمول ليها حاجة".

بينما تؤكد هالة متولي، سيدة تبلغ من العمر 42 عامًا، على أن البخور رائحته محببة، ويطرد أي شيء سلبي من المنزل، ويبسط القلب: "ريحته حلوة وكفيلة بطرد أي حاجة وحشة من البيت، ويوم الجمعة مقترن بيه لأنه يوم طيب والبخور طيب، علشان كدة اقترن باليوم ده".

اقرأ أيضًا..

ads
ads