الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

علامات تكشف بخل خطيبك.. تعرفي عليها من خبرات البنات

الثلاثاء 14/ديسمبر/2021 - 04:00 م
هير نيوز

الرجل البخيل هو المثال السيئ لكل فتاة ويجب أن تبتعد عنه، فهو شريك حياة غير مناسب بالمرة وتهرب منه الفتيات بمجرد أن تكتشف شخصيته وبخله.
 

ولكن كيف يمكنك اكتشاف أن الرجل الذي تودين الزواج منه شخص بخيل؟ كان ذلك هو السؤال الأكثر تداولا بين الفتيات على مواقع التواصل الاجتماعي؛ حيث تطلب البنات أن تعرف من خبرة صديقاتها العلامات التي تدل على بخل الرجل.


وقد نشرت فريدة على إحدى جروبات البنات بموقع "فيسبوك"، سؤالًا حول كيفية اكتشاف بخل خطيبها، وقالت: «إزاي أعرف إن كان خطيبي بخيل ولا لأ، إحنا مش من الناس اللي بتخرج في الخطوبات وكده فأنا ببقى في البيت وهو بييجي، إزاي أقدر أختبر حاجة زي دي؟!».





خبرات البنات


وجاءت التعليقات من خبرات البنات الأخريات، تشمل تعليق نورا التي قالت: "بيبان لما بيجلك زيارة بيدخل بايده فاضية ولا بيجيب حاجه من الزوق حتي لو بسيطة؟
والأعياد والمناسبات زي عيد ميلادك أو المواسم اللي هي العيد الكبير والصغير والحاجات دي وبتختلف من بلد لـ بلد شوفي اللي ماشي في عيلتك وبلدك إيه، ولازم يعني تستني كذا موقف لأن في شباب مش بتركز أوي في الحاجات دي والمفروض أهله يكونوا مفهمينه. 
أخيرا بقى متسمعيش كلام اللي يقولك ظروف الشباب والكلام دا لأن اللي عايز يجيب هيجيب حتى لو حاجة بسيطة وانتي أكتر وحده هتكوني عارفة ظروف خطيبك وعشان لو طلع بخيل ونتن محدش غيرك هيلبس".





ظروف الشباب دلوقتي معقدة


بينما قالت مريم في تعليق آخر: «هو مش شرط تختبريه لأن أصلًا ظروف الشباب دلوقتي معقدة شوية بس انتي أكيد هتحسي، يعني مثلا في المناسبات أو تلاقيه مهتم بنفسه ده أكيد مش بيبخل على نفسه فمش هيبخل عليكي، أو تلاقيه مش بيتكلم بالفلوس يعني مثلا مش كل شوية يقولك ده أنا جايب كذا بـ كذا أو ده أنا دافع كذا وكذا، وخلي بالك البخيل بيبقي بخيل في كل حاجة مش بس فلوس لا في كلامه وفي مشاعره واهتمامه بيكي».





بخيل في الذوق


وعلقت داليا قائلة: «حتى لو مش بخيل ماديًّا هو بخيل ذوق، الواحد لما بيدخل زيارة عند حد لازم يدخل في ايده حاجة حتى لو بسيطة الذوق بيقول كدا».


اقرأ أيضًا..


الانفصال بسبب «الإكس».. فتيات يدفعن ثمن الانتقام والفراغ العاطفي

 

لو بتختاري «فارس أحلامك».. 5 مؤشرات تؤكد لكِ الشخص المناسب



ads
ads