السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«هنفخه».. ذكريات الحمل وانتظار المولود من خبرات النساء

الخميس 16/ديسمبر/2021 - 05:26 ص
هير نيوز

فترة الحمل من أصعب الأوقات التي تمر على المرأة، فهي تمزج بين مشاعر الفرح واللهفة لاستقبال المولود، والتعب والآلام التي تمر بها، ولكل امرأة ذكريات مع فترة الحمل، فهي تتذكر كل ما مرت به من متاعب وتسعد لأن ذلك كانت نتيجته هي طفلها الذي بحضنها في النهاية.

ونشرت بعض السيدات ذكريات حملها على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، لتشجيع غيرها من النساء اللاتي مازلن حوامل ويعانين من متاعب الحمل.

فترة الحمل الصعبة
وتروي حنان ذكريات حملها قائلة: «ابنتي أيلن عندها شهر حاليا، ولكن فترة الحمل كانت صعبة جدا اتحجزت في المستشفى عشان نسبة الاسيتون كانت عالية، وخسيت 20 كيلو مكنش فيه أكل خالص في معدتي وإنزيمات الكبد والكلى عاليين، كان صعب جدا والله بس الحمد لله كله عدى وجت بنتي عشان تفرح دنيتي».



بين الحياه والموت
وكتبت فاطمة: «طفلتي رغد ربنا يخليها ويحفظها ويبارك فيها يارب ويجعلها من حفظة كتاب الله، جاءت بعد 4 سنوات جواز، ادعولي ربنا يخليها مولده في أول أسبوع في شهر 8 كانت بين الحياة والموت ربنا يشفيها ويحفظها يارب».




اقرأ أيضًا..

علامات عدم ثبات الحمل.. متى تلجئين للطبيب؟


وتروي زينب ذكريات حملها في طفلها "محمد"، وقالت: «أول الحمل كان هينزل وربنا ستر، في أول ٤ شهور ترجيع مزمن وكنت بخس بشكل بشع، في الشهر السادس وقعت من علي السلم، طول الحمل وزن الجنين قليل في التاسع عملت المستحيل عشان اولد طبيعي لحد ما التاسع خلص وأسبوع ف العاشر، لحد ما الدكتوره آخر يوم قالت هتولدى قيصري بكرة مش هنستني اكتر من كدا، تعبت الفجر وجالي طلق وولدت طبيعي الحمد لله بعد عذاب، بعد الولاده بأسبوع دور سخونية وبرد محترم، بعدها باسبوع جاتلي قرحه في عيني، وهو من يوم ما اتولد قطعنا اشتراك مع دكتور الاطفال، ياللا الحمدلله انه جه بالسلامة بس اما يكبر هنفخه علي كل اللي حصلي ده».



أيام صعبة
وكتبت إيمان: «طول الحمل حرقان وتعب كانت أيام صعبة والله كل ما افتكرها بيجلي اكتئاب، خصوصا يوم الولادة كان أصعب يوم في حياتي».

وقالت منار: «الحمد لله قعدت 7 شهور مش باكل حرفيا غير الجبنة، وطلق مبكر من السابع والحمد لله الطلق خلص ف التاسع ونزل قيصري».


ads
ads