الثلاثاء 14 مايو 2024 الموافق 06 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«أنتى فاهمة الدين غلط أمك ثم أمك ليكي مش لجوزك».. مبروك عطية يُهاجم عروسة كتب الكتاب| فيديو

الأحد 05/يونيو/2022 - 07:36 م
هير نيوز

علق الدكتور مبروك عطية أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر على فيديو عروسة كفر الدوار في مقطع فيديو على صفحته الخاصة بفيسبوك. 


وقال: "حكاية من الحكايات اللى قالبة الدنيا على الميديا، العروسة تشترط على عريسها قبل الإمضاء أنه يحط أهلها فى عينه وهى هتحط أهله فى عيناها وبتقوله الصغير قبل الكبير وبالذات أمي ثم أمي ثم أمي"..

 



مبروك عطية يرد على عروسة كتب الكتاب

وأوضح عطية خلال بث مباشر له: "أنه رغم الوباء ورغم الغلاء لا يوجد لدينا نظرة صحيحة لأمور الدين، وأمر الدين هنا أن ساعة العقد فلا يقال فيها إلا صيغة العقد".


وأضاف موجهًا لكلماته للعروس: "انتى لبستى الفستان وجهزتى البطاقة وانتى متعرفيش هيحط أهلك فى عينه ولا فى ودنه، والتجمع مقصود به إن وكيلك يقوله زوجتك والعريس يرد ويقول قبلت والحضور جميعهم شهود ويتم الانتهاء من الأمر وهذا احترام الدين، لأن الزواج من شعائر الدين "ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب". 




مبروك عطيه: الكلام ده كان قبل العقد

وتابع "عطية" أن الاطمئنان والبحث والشروط والرغبة تكون قبل العقد وليس أثناءه، والاجتماع هنا لإبرام العقد فلا يجوز الكلام إلا فى صيغة العقد.


وأشار "عطية" أن العروس أخذت موقفا في غير وقته، ووجه لها سؤال "هو هيحط أهلك فى عينه قبل ما يحطك انتى فى عينه هو هيطيق حد من رائحتك إلا بعد ما يطيقك هو هيكرم حد قبلك، هو بيتجوز عشان يحط أهلك في عينه".




وعن جملة أمك ثم أمك قال "عطية" « إن الحديث النبوي موجه ليكى أنتى أمك أنتى مش حماته، وهو بالتبعية هيلاقيكى حاطة أمك فى عينك هيحطها فى قلبه، احنا اللى بنغلى الناس وبنرخصها، وبعدين لو أمك وأمه تعبانين ووقته ضيق هيروح لمين.. ويعنى ايه يحترم الصغير قبل الكبير يعنى لو أختك خلفت طفل يقعد هو من شغله ويدلعه وانتى تاكلى زلط".



وحكى الشيخ قصة صغيرة قائلا: "كان في ثعلب رايح عشة فراخ وخبط عليهم افتحوا لى الدنيا برد الفراخ خافت فواحدة صعب عليها الثعلب وقالت مش هيضرنا.. الثعلب فضل يخبط ويوعد زى الخاطب "كل خاطب كذاب" فرقت له الدجاجة وفتحت الباب ففتح فمه، فقالت له الدجاجة انت وعدتنا.. فقال يا معشر الألباب قد كان هذا قبل فتح الباب" قد كان هذا قبل المأذون.


اقرأ أيضًا..

استشاري نفسي يكشف لـ«هير نيوز »: أسباب واقعة «عروسة كتب الكتاب»


ads
ads