الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«إسراء بهنسي» صاحبة المواهب المتنوعة في عالم الـ"هاند ميد".. صور

الأحد 10/يوليه/2022 - 07:11 م
هير نيوز


أبدعت إحدى الفتيات في تعلم مهارات الهاند ميد واستخدام الخامات المختلفة في تصميم أعمال فنية رائعة من صنع يديها، مع تعدد مواهبها في تصميم الأكسسوارات وقطع الديكور والرسم والتصوير.





إسراء بهنسي


درست إسراء بهنسي، البالغة من العمر 21 عاما، بكلية التربيه النوعيه قسم فنيه، ونمت مواهبها بالعلم والدراسة التي أصبحت متفوقة بها، وقالت إسراء لـ"هير نيوز": «في حاجات درستها من سنه أولى وحبتها جدا وأولها ماده اسمها معادن وبصنع منها سلاسل حلقان، أنسيالات أو خواتم كمان، واشتغلت في المجال دا لمدة سنة، وبعمل حاجات هاند ميد حلوه زي مراسيل مثلا أو شنطة بالخيط والإبرة واسمها (خيامية)».






وأضافت: «حببتني في الماده دي (المعادن والخيامية) دكتور رشا جاويش، وهي دكتورتي ووالدتي التانية بالظبط وهي الي كانت بتشجعني أشتغل في مجال المعادن وفتحت بيدج كمان وكنت باعمل أوردرات حلوه جدًّا، ورسمت على ورق ألومنيوم رسمت صحبتي وشغلي اتعرض في المعرض مرتين».



اقرأ أيضًا..




باحب التصوير


وتابعت: «استخدمت أيضا منشارًا واشتغلت بيه على النحاس، والنحاس بشكله زي ما أنا عاوزة بعمل بيه كل بشكله على مزاجي أنا فعملت خاتم على شكل وردة، كما إني أحب التصوير جدا وهي موهبة لي أيضاً».

  

أمنيتي


وأشارت إسراء إلى أنها كانت تصمم كل قطعة بحب ولطف، وتتمنى أن تكون مهندسة ديكور شهيرة في المستقبل وأن يكون لها معرض خاص بها.





ads