الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

أقوال منة شلبي أمام النيابة بعد إحالتها للمحاكمة الجنائية

الخميس 22/ديسمبر/2022 - 11:12 ص
منة شلبي
منة شلبي

لا تزال أصداء أزمة الفنانة منة شلبي بتهمة حيازتها واد مخدرة، تلقي بظلالها على أجواء أخبار الوسط الفني.

النيابة العامة أمرت بإحالة منة شلبي للمحاكمة الجنائية، لمعاقبتها على ما أُسند إليها من إحرازها جوهر الحشيش المخدر بقصد التعاطي في غير الأحوال المصرَّح بها قانونًا، وأقامت الدليل بشهادة 5 شهود على الواقعة، وما توصلت إليه تحريات الشرطة، وما ثبت بتسجيلات آلات المراقبة بمحل ضبط المتهمة، فضلًا عما أسفر عنه فحص المعمل الكيماوي للمضبوطات التي عثر عليها بحوزة المتهمة .


النيابة العامة مانت قد أعلنت في بيان لها عن أدلة جديدة توصلت إليها في واقعة حيازة منة شلبي المخدرات بقصد التعاطي.. واستكملت تحقيقاتها بعد ضبطها بالاستماع لشهادة 5 من العاملين بمطار القاهرة الدولي.

نتائج التحقيقات جاء فيها أن فحص حقائب منة شلبي بجهاز الأشعة أثناء إنهاء المتهمة الإجراءات الجمركية، ظهر خلاله وجود كثافات عضوية بداخلها، فتم تفتيشها تفتيشًا دقيقًا أسفر عن العثور على مواد مخدرة بالحقائب، فأُلقي القبض على المتهمة منة شلبي وضبط ما بحوزتها من مخدرات.

تقرير المعمل الكيماوي

تقرير المعمل الكيماوي أثبت أن المضبوطات تحوي جوهرين مخدرين الحشيش والقنب المدرجين بالجدول الأول من جداول قانون المخدرات.. وأثبتت التحريات حول الواقعة صحة ضبط المخدرات بحوزة الفنانة منة شلبي وحيازتها مواد مخدرة بقصد التعاطي.


منه قالت خلال تحقيقات النيابة: إنه تم القبض عليها في مطار القاهرة أثناء عودتها من نيويورك بعد حضور مهرجان فني، نافية الاتهام المنسوب إليها بحيازة مواد مخدرة بقصد التعاطي.. وإنها بعد وصولها مطار القاهرة ودخولها الجمارك وضعت حقائبها على جهاز السير الأمني.. مضيفة: "كان معايا 3 شنط، حطيتها على السير علشان يتشاف فيها إيه، ولقيت واحد من اللي واقفين في الجمرك بيقولي معاكي سيجارة إلكترونية، قلتله أنا بدخن فيب".


وأضافت، "كنت بفتح الشنطة علشان أوريه الفيب، لقيت واحد تاني بيقولي إحنا هنفتح بقية الشنط نشوفها، وأنا وافقت وقولتله اتفضل، وقعد يقلب في الشنط، وبعدين جه واحد تالت يفتش معاهم.. مؤكدة أنه طُلب منها الذهاب إلى إحدى الغرف في الجمارك، وانتظرت فيها فترة من الوقت".

وتابعت: "بعد شوية لقيت ناس كتير وظباط مطلعين علبة لونها أخضر بيقولولي إن دي فيها ماريجوانا، فقلتلهم مفيش الكلام ده، مش صح وده ميكب عادي، فلقيت حد بيقولي معاكي كوكايين، قلتله أنا مش بشرب الحاجات دي أصلا، وبعدين قالولي طيب استني شوية.. وبعد ساعتين لقيتهم بيقلولي اطلبي المحامي بتاعك، فبقولهم إيه اللي حصل، قالولي إنتي معاكي ماريجوانا، وهتتعرضي على النيابة".

 

ads