الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

فنانة شهيرة تستغيث: «ابني جعان ومش معايا فلوس أجيب أكل»

الخميس 29/ديسمبر/2022 - 02:03 م
وفاء مكي
وفاء مكي

حالة حزن كبير أثارتها الفنانة المصرية الشهيرة وفاء مكي بعد تصريحاتها التي تحدثت فيها عن ضائقتها المالية الشديدة التي تمر بها، واستغاثتها لتوفير فرصة عمل لها وهو ما خلق تعاطف كبير من الجماهير تجاهها.

وتحدثت وفاء مكي في أحد اللقاءات الصحفية عن معاناتها الشديدة بسبب تراكم الديون عليها فقالت "أنا قررت أتكلم دلوقتي لأني تعبت وخلاص فاض بيا ومش قادرة أستحمل، بقالي 10 سنين عليا ديون بـ 500 ألف جنيه، وأمي ست عيانة وفي حالة خطر وعندي التزامات  ومديونة بقروض كمان من البنوك، وعايشة على معاش والد ابني 3 آلاف جنيه في الشهر ومش بيكفي حاجة لأن القرض بيتم سداده على 31 شهر لمدة سبع سنين".

وتابعت وفاء مكي حديثها: "من 3 أيام ابني كان جعان قولتله مش معايا فلوس أجبلك أكل وقعدنا نلم جنيهات من البيت لحد ما جبنا كيس عيش، بيقولوا اللي بيحصل لي ذنب اللي عملته، طب ابني ذنبه إيه، ابني مالوش ولا حول ولا قوة عشان يتعاقب".

دعم من هند عاكف



من جانبها حرصت الفنانة هند عاكف على دعم وفاء مكي مؤكدة أن جميع أبناء جيلها يمروا بنفس الأزمة، كاتبةً عبر حسابها على موقع "فيسبوك": "دي قضية جيل بالكامل، أحب أضم صوتي لصوتك يا وفاء، أدعم الفنانة وفاء مكي وأدعم كل زملائي وجيلي اللي أتظلم وقاعد في البيت، حرام وعيب اللي بيحصل ده، هو لازم نطلع نتكلم ونشتكي ونشرح ظروفنا وأسرار بيوتنا علي السوشيال ميديا عشان نشتغل؟! " 

وأضافت "من المسؤول عن ذلك؟، ولحد إمتى هيستمر الوضع الغلط ده، إحنا جيلنا تعب كتير وشال مسلسلات وأعمال فنية كتير ناجحة" 



وأنهت هند عاكف حديثها مستغيثة: "بطالب المسؤولين عن صناعة الفن وعمل المسلسلات والأعمال الفنية، التدخل السريع لوجود حلول سريعة لحل هذه المشكلة التي تهدد حياة الكثير من الفنانين والمبدعين، ويكون في عدالة في توزيع الأدوار في المسلسلات والأعمال الفنية علي جميع الممثلين، بجد إحنا في أزمة كبيرة وكارثة بمعني الكلمة"

ads