الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نهى العمروسي: «مش بخاف من الموت ونجم كبير اتحرش بيا»

الثلاثاء 28/مارس/2023 - 11:12 م
هير نيوز

كشفت الفنانة نهى العمروسي، عن موقفها من الخوف من الموت والعذاب بعد الموت.

وقالت نهى العمروسي في تصريحات تلفزيونية عبر برنامج VIP المذاع عبر فضائية "هي" وتقدمه الإعلامية أميرة بدر: "لا أخاف من الموت، والخوف الوحيد الذى خلقنا الله به، هو الخوف الغريزي الذى يشعر فيه الإنسان بالخطر القادم له".



وأضافت: "الموت هو الانتقال من الظلام إلى النور، والنور عند ربنا، وهناك أبعاد تانية لن نشعر بها هنا، وقرأت عن الذين مروا بتجارب الموت، وكلهم حدث معهم أمر واحد، وهى أنهم رأوا النور فى الآخر".

وعن قناعاتها الشخصية قالت: "فى قناعتي إن ربنا سبحانه وتعالي لن يفعل فينا شيئ يوجع ولا خوف أو ألم، وعذاب القبر غير موجود فى القرآن، ولا أؤمن بعذاب القبر، ايه الرعب ده".

وتابعت: "جسمي مثل العربية أخدته لكي تدخل فيه روحي للحياة دي، فالروح أبدية وستنتقل وترجع للنور، نور ربنا، فأنا جيت من نور ربنا ورايحة لنور ربنا".

نهى العمروسي

وعن الزواج قالت: "منظومة الجواز في البلاد الشرقية فيها خلل وحاجة مش مظبوطة والراجل بيبقى عنده حياة مزدوجة"، مضيفة: "بمعنى مراته في البيت حلوة وشيك وزي القمر بس ممكن يعرف واحدة واتنين وتلاتة والمجتمع بيسمح له بكده".

وأردفت: "أنا بحب الرجالة لكن منظومة الجواز فاشلة عندنا في الأوساط العربية، حقيقي فكرة الجواز فاشلة وبنسبة 99.9% صعب أتجوز تاني وما عنديش تقل أدخل علاقة جديدة، أنا ما بدخلش علاقة علشان أتجوز، وبعدين كبرت واتطلقت من 2006، ومن وقتها بطلت الجواز".

وكشفت الفنانة نهى العمروسي، عن تعرضها للتحرش من قبل فنان شهير خلال تصويره أحد المسلسلات، قائلة: "مش هقول أسماء، كنت بصور مسلسل والبطل بتاعه نجم كبير، الله يرحمه دلوقتي، تحرش بيا، واديته على دماغه".



وأضافت: "وإحنا بنتفرج على المونيتور، حط إيديا عليا، وخدها حلوانة في سلونة، واديته على دماغه"، مشيرة إلى أنها تعرضت للتحرش كثيرًا.

ads