الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«فاهمين الجواز غلط» فيديو زفاف شاب من ذوي الاحتياجات الخاصة يثير الجدل على "فيسبوك"

الإثنين 10/أبريل/2023 - 09:00 م
هير نيوز

آثار مقطع فيديو لحفل زفاف شاب من ذوي الاحتياجات الخاصة على فتاة شابة، جدلا واسعا على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، حيث نشر أحد المدعوين على الحفل مقطع فيديو وكتب: «الف مليون مبروك زواج الشيخ حمادة وفرحة الأهالي في الصعيد».


وكانت التعليقات أغلبها يهاجم أهل العروسة لاجبارها على الزواج من شخص مريض لا يجوز له الزواج، والبعض يرى أن تصوير مثل هذه المقاطع يمكنك ل سخرية وإهانة للفتاة العروس وزوجها.

وإليك أبرز تعليقات رواد مواقع التواصل الاجتماعي: 

قالت ندى: «لا حول ولا قوه الا بالله ميصلحش للزواج اصلا فاهمين الجواز غلط».

وعلق عبد الرحمن: «لا حول ولا قوه الا بالله الصعيد برئ منكم ومن افعالكم دي حاجه زي كدا خليه في حالكم لازم يعني تنشرها علي الملأ وفين الشيخ في الموضوع يعني».


وقالت رغدة: «و لو كانت هيا المعاقه كان هيتقلو اتجوز التانيه و تالته و الرابعه اصلها مش زوجه كامله و متنفعكش حسبي الله ونعم الوكيل بجد علي الظلم ده».



وعلق نور: «دا جواز باطل وحرام دا لسه الفقر والوباء هيكتر».

وقال محمود: «طبعا العروسه صغيرة في السن واهلها غصبوها لان مستحيل حد عاقل يقبل بكده من غير ما يكون فيه ضغط عليها بس الي مستغرب منه ازاي في مأذون وافق أن يكتب عليهم .. ياخي يلعن ام الفلوس الي تخلي واحد يوافق على جريمة زي دي .. لكل واحد هنا ترضى أن اختك تعمل كده ربنا يشفيه طبعا بس ده مش عدل ده ظلم من أهل العروسة اكيد كل ده بسبب الفلوس».


كما علق عمر : «اكيد معاه فلوس بس المشكلة في في كدا المشكلة لو خلف ولاده هيبقوا زيه كدا ونفس المعاناه».


وقال ابو امير : «دا حرام عليهم كده فيه ظلم للبنت والله اعلم هي وافقت تحت اي سبب».

إقرأ أيضًا..

ads
ads