السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نورهان لـ محكمة الأسرة: «اخلعوني جوزي بيخاف من الضلمة»

الإثنين 05/أبريل/2021 - 07:53 م
نورهان لـ محكمة الأسرة
نورهان لـ محكمة الأسرة

وقفت "نورهان" البالغة من العمر 25 عامًا تطلب الخلع من محكمة الأسرة، بعدما عانت مع زوجها المريض بالخوف من الظلام قائلة: «بيخاف من الضلمة وعنده فوبيا، طب أنا كواحدة ست أعمل إيه»،.

5 سنوات زواج انتهت بمحكمة الأسرة

وتابعت "نورهان" باكية أمام محكمة الأسرة تحكي معاناتها: «الجواز سنة ربنا، بس عمري ما تخيلت إن حياتي هتنتهي بالمأساة دي، وهتكون النهاية محكمة الأسرة، طول عمري بقول على اللي تروح لمحكمة الأسرة هبلة وعيلة صغيرة،  بس بعد 5 سنين جواز شربت من نفس الكاس»،


طاعة الزوج شعارات
تربت "نورهان" على طاعة الزوج، وكل العيب يشوب الزوجة إذا اشتكت زوجها أو أفشت سره، ولكن بعد الزواج الأمر أصبح مختلفًا، وأيقنت أن ما تربت عليه مجرد شعارات ليس لها أي أساس من الصحة «خوفت على نفسي، مجنون وخبى عليا تاريخه مع المرض، اترعبت من فكرة إني أخلف عيال منه».

ليلة الفرح
وقالت نورهان: «مشاكلنا بدأت ليلة فرحنا، لما السكوت بدأ والدنيا ضلمت صرخ جوزي برعب ووقتها حسيت إن فيه كارثة هتحصل، الأيام بتعدي وحالة جوزي بتسوء، اشترى مولدات كهربائية بكميات مهولة عشان لو الكهربا قطعت، بدأت أتعب من الضغط والنور الزيادة، ولما اشتكيت لأهلي اتهموني بالدلع، بس أنا حقيقي تعبت».

أتمت نورهان الـ5 سنوات زواج، لتفاجأ بأن المرض ملازم له من سن العاشرة، ويبدأ بعدها هو في عقابها على أتفه الأشياء ليداري خوفه وضعفه، ويبدأ أهلها في القلق عليها ويحاولون بقدر الإمكان الحفاظ عليها.

أهل الزوج رفضوا خروجها من المنزل بملابسها وذهابها، لتقضي عامًا كاملًا تحاول الخلاص من ذلك الزوج ولكن دون فائدة، لتقرر الذهاب لمحكمة الأسرة ذلك الطريق الذي طالما رفضته بشدة، لتقيم دعوى خلع ضد زوجها.

اقرأ أيضًا.. زينة تطلب الخلع: «ضبطته مع مديره على سريري»



رد الزوج
ورد الزوج على دعوى زوجته باتهامها بالتسلط والجنون «مفيش ست عاقلة تطلق عشان جوزها اشترى مولدين كهربا، كانوا فرصة وأنا استغليتهم، حججها فارغة، فاضية وبتتلكك وأنا الحمد لله طبيعي»، لتقرر المحكمة الخلع بعد إصرار الزوجة.

ads