الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

زوجة تطلب الخلع: «جوزي عضاض وقطع حته من دراعي»

الثلاثاء 06/أبريل/2021 - 08:16 م
هير نيوز

«جوزي اتسعر، عضني وقطع حتة من دراعي، أنا لا يمكن أعيش معاه»، بهذه الكلمات وقفت الزوجة أمام محكمة الأسرة تطلب الخلع، بعدما قطّع ذراعيها بين أسنانه إثر مشاجرة نشبت بينهما على مصروف المنزل، لتصاب الزوجة بالذهول ويصدم كل من رأى يدها.

زواج تقليدي وحياة مملة

لم يكن زواجهما عن حب، كان تقليديًا، وبحكم ظروف الحياة خرجت للعمل لكي تساعد زوجها، تنهي هي فترة عملها الساعة الـ5 عصرًا، ويعود الزوج للمنزل الـ10 مساءً، ليبدأ كلاهما في الابتعاد عن الآخر، فالزوج يعود لـ يجد طعامه على السفرة فيأكل وينام، وتستيقظ الزوجة صباحًا لتذهب لعملها.

هكذا تبدأ الأيام وقالت: «احنا بنتجمع صدفة يوم الإجازة، الحياة مملة جدًا، حتى لما خلفت بنتي نفس الروتين اليومي، كل ما بطلب منه أسيب الشغل بيسمعني كلام يجرحني، وإني إزاي مش حاسة بالمسؤولية وعاوزة أضيع البيت».

الخناق تطور للضرب

« كل يوم خناق والموضوع تطور للضرب، أنا عمر ما حد مد إيديه عليا، حسيت بإهانة كبيرة، وإني خلاص كرامتي ضاعت مع عمري اللي ضاع، وروحت لبيت أهلي»، ليعود الزوج ويبكي لكي تعود زوجته لمنزلها، ويعدها بأنها لن تتكرر، ولكنها تكررت مرارًا وتكرارًا، حتى أصبحت الزوجة لا تطيق حياتهما معًا.

اقرأ أيضًا.. كل يوم مع امرأة على فراشها.. نادية تستغيث بـ «محكمة الأسرة»


قطع دراعي بأسنانه

كان ذلك الخلاف الأخير، وانفجرت طاقة الزوجة وصرخت، بعدما قطّع ذراعيها بأسنانه، إثر خلاف نشب بينهما « اتأخرت في شغلي نص ساعة، وده عشان المواصلات، ولما رجعت لقيته مستنيني، حاولت أفهمه واتجنب الخناق والمشاكل بس هو مقتنعش بكلامي، وفجأة لقيته ماسك سلك كبير وفضل يضرب فيا، ولما اتهديت عضني وقطع حتة من دراعي بين أسنانه، جريت وأنا غرقانة دم على المستشفى، وقررت مش هعيش معاه تاني»، لتلجأ الزوجة لمحكمة الأسرة طلبًا للخلاص.

الكلمات المفتاحية
ads