الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سامح في دعوى النشوز: «في بيت أبوها سنة كاملة».. وأحلام ترد: «ميعرفش ربنا»

الخميس 06/مايو/2021 - 10:14 م
هير نيوز

«قاعدة في بيت أبوها سنة كاملة، ورافضة ترجع البيت وتسمع كلامي»، بتلك الكلمات وقف "سامح" أمام محكمة الأسرة بالسيدة زينب يطالب بإثبات نشوز زوجته "أحلام" مُدعيًا أنها فارقت المنزل منذ عام وترفض العودة مرة أخرى.

بتهددني بالطلاق على أي خلاف بينا
في الدعوى التي تحمل رقم 940 لعام 2021 بدأ سامح يروي بداية زواجه من عام و9 شهور وبتلك الفترة تغيرت زوجته، فقد تركت المنزل وعادت لمنزل أهلها دون علمه، رغم أنه يوفر لها كل ما تحتاجه ولا يبخل عليها بشيء « طول الوقت محسساني إني تحت أمرها، بتهددني بالطلاق، ولما اختلفنا عشان بقولها إني جوزها وليا حقوق عليها رفعت عليا قضية خلع».

كانت حبي الوحيد واتغيرت
وتابعت: «أنا مش عارف ايه اللي غيرها، كانت حبي الوحيد وعمري ما بخلت عليها بأي حاجة»، ليقرر الزوج اللجوء لمحكمة الأسرة لإثبات نشوز زوجته، ورفضها العودة للمنزل منذ ما يقرب من العام.

الزوجة: ميعرفش ربنا وعاوز يتاجر بجسمي
وبنفس الدعوى ردت الزوج مؤكدة أن زواجها كان تقليديا «صالونات»، وجاء عقد القران سريعًا بعدما طلب زوجها ذلك، ليقرر الأهل الموافقة دون أخذ رأيها، ظنا منهم أنه سيوفر لها حياة كريمة بسبب يسر حاله « وقعت مع راجل ميعرفش حاجة عن ربنا، عاوزني عشان أكون زينة جنبه، ومش بس كده، كمان عايز يتاجر بيا وبجسمي».

اقرأ أيضًا.. سامي لـ محكمة الأسرة: «مراتي مجنونة.. وأهلها عاوزين يخلعوني»



بيقولي فكيها مع الضيوف
واختتمت: «اكتشفت إنه كان متجوز قبلي، وباع جسمهم بالفلوس، وبعد 4 شهور بالظبط جواز بدأ يقولي فكيها مع الضيوف شوية»، لتتفاجأ أن زوجها يطالبها بالتجاوزات الأخلاقية مع أصدقائه ويريد منها فعل ذلك مقابل المال، لتصرخ في وجهه منهارة وقررت الهرب لمنزل أهلها، ومنه إلى محكمة الأسرة لتطلب الخلع ولم يحكم في القضية منذ عام.

ads
ads