الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

بُشرى سارة.. خبيرة تغذية: «كعك العيد ما بيتخنش»

السبت 15/مايو/2021 - 08:46 م
هير نيوز

كشفت خبيرة تغذية عن مفاجأة من العيار الثقيل، مؤكدة أن تناول «كعك العيد» بأي كمية كانت لا يتسبب في زيادة الوزن بأي حال من الأحوال.

كعك العيد ما بيتخنش
يأتي ذلك، في الوقت الذي دعا فيه الكثير من الأطباء وخبراء التغذية إلى التقليل من تناول الكعك حفاظًا على ثبات الوزن وعدم التسبب في زيادته.

وقالت خبيرة التغذية الدكتورة نيللي شمس، إن تناول أي كمية من الكعك حتى لو وصلت إلى طبقين كاملين لن يتسبب في زيادة الوزن.

وأضافت في منشور على موقع إنستجرام،: «عايزني أثبت لك إن كحك العيد مبيتخنش.. أنا حجاريك وحجاري كل خبراء التغذية وأحسبها بالسعرات، مع إني مبحبش كده، بس يلا بينا عشان أخليك تاكل وتتبسط».

وأضافت، «علميًا جسم الإنسان يحتاج إلى قرابة ثلاثة آلاف وخمسمئة سعر حراري زائدة عن احتياجاتها اليومية من أجل زيادة الوزن نصف كيلو جرام فقط، وعلميا يحتاج الجسم إلى سبعة آلاف أو سبعة آلاف وخمسمئة سعر حراري من أجل رفع الوزن بقيمة كيلو جرام واحد».

اقرأ أيضًا.. 

ووضعت خبيرة التغذية عدة نصائح مهمة لتفادي زيادة الوزن بسبب «كعك العيد» أو أي طعام غني بالسعرات الحرارية، قائلة: « إن أي حاجة سعراتها عالية مش هتقدر عليكم لو عملتم ٤ حاجات:

«متاكلوش الكحك وأنتم جعانين، كلوا الكحك بعد وجبة كاملة، نظموا وجباتكم خلال اليوم كل ساعتين بالظبط وجبة، اشربوا مياه كويس جدًا خلال اليوم».

وتابعت: «مدرستي إنك تاكله وانت شبعان عشان تقدر تتحكم في كميته، مدرستي إنك تاكله بعد وجبة كاملة عشان ميرفعش السكر فجأة وبطريقة عنيفة وبعدها الأنسولين يزيد ويوقفلك الحرق، مدرستي إنك تشرب مياه كويس عشان ما يترجمش إحساس العطش غلط على إنه نهم للسكر وتاكل كعك أكتر وأكتر، مدرستي إنك تنظم وجباتك طول النهار عشان سكر الدم مينخفضش وتحتاج الكعك أو السكر عموما وأنت مش عارف ليه».

ads