السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

متصلة: «بساعد جوزي ماديًا وبيضربني بالجزمة».. ومبروك عطية يرد: «أحسن»| فيديو

الأربعاء 16/يونيو/2021 - 10:19 م
مبروك عطية
مبروك عطية

تحدثت متصلة تُدعى "نور"، عن أزمتها مع زوجها قائلة: "تزوجت من 15 عامًا وأسفر الزواج عن فتاتين، وأعمل وأنفق من مرتبي على أفراد أسرتي، ولكن زوجي دائمًا الاعتداء عليّا ويضربني بالجزمة".

بساعد جوزي ماديًا وبيضربني بالجزمة
فقاطع الدكتور مبروك عطية، أستاذ الشريعة الإسلامية بجامعة الأزهر خلال برنامج "الموعظة الحسنة"، المتصلة، قائلاً: "هذا ليس من دين ربنا فى شيء، أنا أحلف أن ده مش دين ربنا، والنبي قال إن الله يعذب من يعذب الناس".

وتابع: "بس فى ملحوظة بسيطة عايز أقولهالك، أوعي تكوني وأنت بتقدمي الأكل لزوجك بتقولي له: "إياك يتمر فيك، وفي غيرك بيعمل كدة، وهذا الشيء قد يكون يؤثر فيه علشان كدة بيضربك"، فردت المتصلة، قائلة: "أبدًا والله".

فرد "عطية": "ركزي معايا المساعدة من الزوجة تُسمى مواساة، والإنفاق على الأسرة على الرجل ولو مش قد ذلك مكنش أتجوز، وأنتِ تستاهلي كدة لأنك مخالفة لدين ربنا، أنتِ مش عاجبك دين ربنا، هو إيه السر فى عشق الرجل.. يعني إيه ترضي بالذل والخضوع على إيه؟.. ليه.. ليه، الزوج مسؤول عن الإنفاق على الأسرة، ولو لم يوافق على ذلك فأمامك المحكمة".

اقرأ أيضًا.. 

واختتم: "متى تقف الزوجة بجانب زوجها وتساعده فى مصاريف البيت لما يكون شخص مهذب يقدرها وبيحبها حب صح، بيدلعها وبيعاملها، مش أخد واد دبش يضربني وعايزني أصرف على البيت كمان، ومن أساء فعليها، وأنتِ شيلي".

ads