الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

هدى في دعوى خلع: «بيستغلني عشان أنا دلوعة بابا»

الثلاثاء 29/يونيو/2021 - 02:16 ص
مشاكل زوجية
مشاكل زوجية

«بيستغلني عشان أنا دلوعة بابا».. بهذه الكلمات بدأت «هدى .غ» قصتها أمام محكمة الأسرة بمدينة بدر في دعوى الخلع ضد زوجها «إسماعيل. ف».

وقالت الزوجة «هدى .غ»، في الدعوى التي حملت رقم 7768 لسنة 2021، إنها عاشت مع زوجها ثلاث سنوات قضت الأولى فيها في نعيم وحب ورومانسية لأبعد الحدود.

وأضافت الزوجة: «كنا عايشين أنا وهو في نعيم وكنت بديله اللي هو عايزه لأن بابا هو اللي كان بيصرف عليا لأني الوحيدة والدلوعة، بس الظاهر إنه اتعود على النعيم فشق طريق البذخ فيه».

وتابعت: «بدأت في السنة الثالثة من الجواز إني أعرف كل حاجة غلط هو بيعملها من إقامة علاقات محرمة، لإضاعة المال بغير حساب، مكنش شايلها همّ عشان لقى اللي هتصرف عليه».

وأشارت إلى أنه اتخذ طريق تعاطي المخدرات سبيلا لتحقيق رغباته، وذلك من خلال تناوله لأقراص الترامادول المخدرة، بالإضافة إلى سرقته مالها من أجل شراء شريطين من هذا المخدر يوميًا.

واستطردت: «المشكلة مبقتش في الفلوس المشكلة بقت في تصرفاته اللي اتحولت 360 درجة للأسوأ، مش يحمد ربنا إني لقى اللي يصرف عليه ويغرقه في النعيم، والكارثة أنه كان بيضربني ويكسر عضمي كل يوم 3 مرات»

واختتمت: «بصراحة عايزة أسيبه عشان ميعملش فيا حاجة وحشة لأنه ممكن يموتني وهو مش داري بالدنيا، وكمان عشان العلاقات المحرمة اللي بيمارسها في غرفة نومي».

اقرأ أيضًا..

وحسب نص المادة 69 فإن:

1- للزوجين أن يتراضيا فيما بينهما على الخلع، فإن لم يتراضيا عليه وأقامت الزوجة دعواها بطلبه وافتدت نفسها وخالعت أمام القاضي زوجها بالتنازل عن جميع حقوقها المالية الشرعية، وردت إليه الصداق الذى أعطاه لها، حكمت المحكمة بالتفريق بينهما.

2- لا تحكم المحكمة بالتفريق للخلع إلا بعد محاولة الصلح بين الزوجين، وندبها حكمين لمواصلة مساعى الصلح بينهما، خلال مدة لا تجاوز ثلاثة أشهر، وعلى الوجه المبين فى المادة «٨٢» والمادة «٨٣» من هذا القانون، وكذا بعد أن تُقرر الزوجة صراحة أنها تُبغض الحياة مع زوجها، وأنه لا سبيل لاستمرار الحياة الزوجية بينهما، وتخشى ألا تقيم حدود الله بسبب هذا البغض.

ads