السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مبروك عطية يُهاجم شابًا سخر منه: «متحكمش على الناس بالظاهر»..فيديو

الأحد 04/يوليه/2021 - 07:50 م
هير نيوز

شن الدكتور مبروك عطية، أستاذ الشريعة بجامعة الأزهر، هجومًا على شاب سخر منه عبر صفحته الرسمية، على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، بسبب قيام "مبروك" بخطبة الجمعة جالسًا حيث علّق الشاب قائلًا: "ومن أمتى خُطبة الجمعة بتتخطب والإمام جالس؟".

وقال "عطية"، خلال مقطع الفيديو، ردًا على الشاب: "طول الطريق من الجامع بعد تأدية خطبة الجمعة، وأنا راجع إلى مثوايا، ضغط الخطبة وحملتها ونزلتها، وشغلت الباقة، وقلت مفيش حاجة تغلى على ربنا، وعيني جاءت على التعليقات، وأحد المُعلقين حذفته لأنه قال: "من أمتى خطبة الجمعة بتتخطب وأحنا جالسين؟"، وده حذفته، وعاوز أقوله: “ده اللي طلعت بيه من الخطبة.. إلهى اللي جرالي يجرالك أنا صابعي مقطوع".

وتابع: "ده عمل زيي لما كنا نحضر للدكتور مُحاضرة في الجامعة، وسايب الجمهور يعلّق على المحاضرة بمعلومة واستفاد منها، واللي شاف وقال كرافتة الدكتور جميلة، واللي نظره 6 على 6، شاف رجل الدكتور، وقال (شرابه إيه ماشي مع القميص)، كل واحد شايف بعين مُختلفة.. هكذا طبيعة البشر".

اقرأ أيضًا..
وأوضح الدكتور عطية: "لا يجب أن نعول على البشر، هم خلق الله، والناس عندما تعول عليهم ولا هتروح ولا هتيجي، ومحدش هينفعك، والنافع والضار هو الله، والأصل في خُطبة الجمعة أن يكون الخطيب واقفًا، ولكن إذا كان مريضًا مثلي، ربنا قال وقوموا لله قانتين لكن أنا صابعي محشوش من رجلي، والنبي كان ساند على جذع النخلة قبل أن يصعد على المنبر، وعاوز أقول متعلقش على حد وأنت متعرفش هو عنده ايه، وحاول تكون موضوعي وقول لعل له عُذرًا، وأنت تلوم نفسك بعدما تظلمه، متحكمش على الناس بالظاهر، وبلاش كلمة من أمتى دي".


ads
ads