الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مدحت صالح: دعاء والدتي زي الصلاة بينفع في الآخرة

الإثنين 26/يوليه/2021 - 12:20 ص
مدحت صالح عن والدته
مدحت صالح عن والدته

"شخصية صبورة وحموله وقوية وبركة وضهر وسند، أنجبت 9 أبناء وتوفي زوجها، فحملت من بعده حمل تربيتهم، وكانت تشجعني على الغناء وعمل ما أحبه".. بهذه الكلمات بدأ الفنان مدحت صالح حديثه عن والدته السيدة إنعام إبراهيم سالم في برنامج الست دي أمي.


ووصف الفنان ردة فعل أمه بعد غنائه على الهواء لأول مرة قائلاً: "أول حفلة ليا على الهواء كانت مع الفنانة نجاة الصغيرة ونادية مصطفى، وبمجرد إنتهاء الحفلة روحت بسرعة عشان أشوف ردة فعل المنطقة وأهلي وبمجرد وصولي ارتمينا في حضن بعض وبكت بشدة، فكانت لحظة ممزوجة بالفرح والشجن والحزن، كان نفسنا يكون والدي موجود فيها".


اقرأ أيضًا..

بأغنية ابن مصر مدحت صالح يبدع في حفل الأوبرا


وعن مدى قرب والدته لقلبه يضيف: "في اللحظات العصيبة جدًا بكلمها حتى لو عن طريق التليفون ولو مخنوق بعيط لها فتطمني وتهديني، وأعتقد إني ما بكيتش لحد غيرها" مضيفا: "مهما قدمت ليها فأنا مقدمتش، الواحد دايما بيكون عاوز يقدم الأكثر فدعائها زي الصلاة بينفع في الآخرة كتير".


وعن الأغنية التي كان يتمنى أن يغنيها لأمه، قال: "كنت أتمنى أن أغني أغنية صديقي وحبيبي علي الحجار_ دعوتى في الفجر ياما_ يوم ما سمعتها قولت لـ علي الأغنية دي كان نفسي أغنيها لكني حاببها منه".


وأنهى حواره عن أمه أنه ليس بليغ في تنظيم الكلام المعسول وقال: "كل اللي أقدر أقولهولها: فعلا لما عشتي معايا حسيت قد ايه أنا كنت تايه في كل لحظة كنت بعيد عنك فيها فربنا يخليكي لينا، وربنا يخلي أحفادها ليها، هيا ليها من 25 لـ30 حفيد، بحس بفرحة وهيا شيفاهم بتكون ملكه في وسطهم".

ads