الأحد 19 مايو 2024 الموافق 11 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«حسب الخامة والسعر».. نصائح لاختيار سجاد المنزل لو هتجددي الديكور

الأربعاء 26/يناير/2022 - 03:39 ص
هير نيوز

ترغب الكثير من السيدات في تجديد ديكور المنزل بشكل بسيط للحد من التكلفة في ظل الظروف الاقتصادية الصعبة، وتلجأ بعضهن إلى تغيير الديكور عن طريق شراء سجاد جديد للمنزل.

وتستعرض «هير نيوز»، أبرز النصائح لاختيار سجاد المنزل..



1- حددي مساحة المكان 
يجب عليكِ تحديد مساحة المكان الذي سيجرى وضع السجادة فيه كي تعرفي المقاس المضبوط لإحداث تغيير ولوك عصري، حيث إنه من الأخطاء الشائعة في شراء السجاد هو المقاس غير المناسب.


2- حددي ميزانية شراء السجاد
كما أنه يجب عليكِ تحديد ميزانية شراء السجاد، لما تدخلي محل قوليله عاوزة سجادة في حدود كذا لأن ده هيوفر عليكِ الجهد والوقت".




3- اختاري ألوان السجاد قبل الشراء

من المهم اختيار ألوان السجاد قبل الشراء، بما يتناسب مع ديكور الغرفة أو المكان الذي يجرى وضع السجادة به:" مينفعش نجيب سجاد مش مناسب للون الديكور أو الأثاث، لازم يكون فيه تناسق ألوان بين الديكور والاثاث والسجاد ".

4- كل غرفة لها نوع سجاد معين

اعرفي ان كل غرفة لها نوع سجادة معينة مينفعش اجيب السجاد كله نوعية واحدة لكل الغرف والريسبشن لا دا مش صح وهيخلي فيه فوضى كتير علشان كده لازم تختاري بشكل دقيق.

اقرأ أيضًا..

5- حددي خامة السجاد

يجب عليكِ تحديد خامة السجاد قبل الشراء على ان تتناسب مع احتياجاتك واحتياجات أطفالك" مش علشان نمشي على الموضة نجيب خامة سجاد مش مناسبة، لا لازم تختاري بعد تحديد احتياجاتك  يعني متجبيش سجادة بشعيرات تحتاري في تنضيفها علشان العيال هيبوظوها".

ads
ads