الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«السحر الأسود سبب سقوط ووفاة الطفل ريان».. حكايات «فيسبوك» بعد مأساة المغرب

الإثنين 07/فبراير/2022 - 12:02 ص
هير نيوز

بعد حالة الحزن التي سادت وسط رواد مواقع التواصل الاجتماعي، أمس السبت، بسبب إعلان المغرب وفاة الطفل ريان، انتشرت اليوم خرافات وأقاويل من بعض الأشخاص والصفحات على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" تشير إلى أن الطفل ريان سقط في البئر وتوفي بسبب سحر أسود وعمل شيطاني.

الطفل ريان وحكايات السحر الأسود

وقال أحد رواد مواقع التواصل الاجتماعي في منشور: «أنا حاسس فيه حاجة غريب في الموضوع دا لو بكنس بتخنق من التراب ازاي طفل يقعد كل الفتره دي تحت في بير بالعمق والضيق ده وأكيد تراب بينزل عليه من الناس اللي فوق وبتحاول تنقذه، دا غير أنه حتى لو زي مابيقولوا نزلوله أكل طيب انتوا بتقولوا الكاميرات بترصد إن يادوب إيده بتتحرك مش هو نفسه بيتحرك هياكل ازاي ما هو ربنا مدينا عقل علشان نميز بيه وطفل عنده ٥ سنين وقع وقعه زي دي ارتفاع ٣٢ متر عظمه الصغير هيستحمل ازاي طيب بلاش دي طفل زي ده يستحمل الرعب والوجع ده أنا كبير أهو ولو حصلي كدا أموت في أقل من ٥ دقايق».

وقالت إحدى النساء في منشور آخر: «ريان لم يقع في البئر صدفة بل زج به كتعويذه لها علاقة بالسحر الأسود والتعويذات».

ولكن البعض رفض تلك الفكرة وكانت التعليقات على المنشورات كالآتي: 

ردود على تعرض الطفل ريان لعمل شيطاني

قالت سلمى: «كفاكم استعباط كفاكم اتقو الله في حرمة الطفل الميت ووالديه وشعب المغرب يكفي تدليس واختراع سيناريوهات فاشلة لا يصدقها عاقل حرااااام عليكم كل شيء تربطونه بالسحر والشعوذة عار عليكم».



وعلق أحمد: «كل الي صار حكمة ورحمة للكرة الأرضية جميعا لأنه الكل دعى وقرأ قرآن إذن الإنسانية موجودة بعد هو أول وتالي متوفي لكن رحمة ربنا ظل عايش حتى تجي للرحمة للإنسان الي يدعي إله طير من طيور الجنة الحمد الله ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم».



وقالت أسماء: «والله الواحد مصدوم مش عارف يصدق مين ويكذب مين بس في الأخر في كلام صح وحصل ويحير ربنا يرحمنا برحمته».

كما علقت مريم: «حتى لو حقيقي ليه نزلولو مياه وأكل وكاميرات والدنيا كلها شافت كده وهدو جبل على بعضيه عشان يطلعو لا يعلم الغيب إلا الله ربنا يرحمك يا حبيبي أنت عند ربنا أحسن من الدنيا الوحشة دي».



وقال إبراهيم: «هو ليه الأيام دي أي حاجة بتحصل بيكون الكلام على سحر ودجل وشعوذة والكلام ده وكمان الأعمال والسحرة بقت كلام متداول ما بين الناس وأي حاجه بتحصل قضاء وقدر بيقوله إن السبب سحر أو عمل أو مقبرة أو صندوق أسود الأعمار بيد الله وحده الله».

اقرأ أيضًا..

ads
ads