الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«خطيبي عايزني أشتغل وأصرف على البيت بعد الجواز» وتعليقات المتابعين:"نطع"!

السبت 09/أبريل/2022 - 01:02 م
هير نيوز


نشرت إحدى الفتيات مشكلتها مع خطيبها على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، والذي تعرض فيها قضية عمل المرأة من أجل الإنفاق على الأسرة ومساعدة الزوج، وكانت تريد الحصول على آراء الأخريات في ذلك الأمر.

وكتبت الفتاة في منشورها: «جماعه بتتصرفوا إزاي لو مخطوبين وخطيبك بيلمح إنك لازم تشتغلي وتصرفي في البيت بعد الجواز؟!».





وكانت التعليقات مختلفة، حيث ترى بعض النساء أنه من الواجب في ظل ارتفاع تكاليف المعيشة أن تساعد المرأة الزوج في الإنفاق على المنزل، ولكن البعض  يرى أنها من الضروري أن تقوم بفسخ خطبتها منه وأنه شخص طماع.

بمزاجها


وعلقت ياسمين قائلة: «بصي يا بنت الناس أي ست بنت أصول بتتجوز لو شافت أنها بعد الجواز بيتها محتاج وهي عندها الامكانية تشتغل هتعمل ده على طول من غير ما حد يطلب عشان تحسن من مستواها وحياتهم تكون أحسن، وهيكون عندها استعداد للشغل من غير تردد بس من غير ما حد يفرض عليها حاجة! بس ولاد الأصول ما بيطمعوش يا حبيبتي الطماع في خيرك ده جعان».


اقرأ أيضًا..



وهو لازمته إيه؟!


وقالت سمر: «أمال هو ننوس عين امه لازمته إيه يعني عايزك تبقي زوجة تنضفي و تغسلي وتعملي أكل وتحملي وترضعي و تسهري ليل بنهار وتودي وتجيبي مدارس وتساعدي في مصاريفها أكيد وتذاكري للعيال وتديهم دروس وكمان تشتغلي، ومهما تعبتي مضطرة تكملي يا إما يطلقك ما هو شارط بقى، وهو النبي حارسه وصاينه يشتغل وياكل وينام لا كتر خير أمه بصراحة قوليله اللي مش قد فتح البيوت ميدخلش بيوت الناس يا نطع».




على بلاطة


كما علقت مي على المنشور قائلة: «بقولك ياحبييتي على بلاطة فلوسي لوحدها وفلوسك لوحدك تقبل الكلام وبقى راجل ومسؤول كان بها متقبلش يبقي إيه نخلع من دلوقتي بدل متيجي بعد الجواز تقولِّنا جوزي نطع ومش عارفه أعمل إيه معاه وبيخليني أصرف عليه ومعايا عيال ومش هقدر أطلق».

وقالت ليلى في تعليق آخر: «بتسبيه على طول لأن قرار إنك تساعدي ده مفروض يطلع منك ولو هو فعلا راجل بجد ويستاهل ومتمسك بيكي وبيحترمك ساعتها تقفي جمبه وتساعديه وتسهلوا الدنيا على بعض».




وعلقت مريم: «هي تشتغلي أوك بس تصرفي على البيت بفلوسك ليه هو ناوي هو اللي يطبخ ويغسل ويربي العيال ولا إيه!!».

وقالت آية: «ننفركش أكيد وقبل ما تسيبي قولي يااااااا أنا أرجل منك اهربي أحسن ليكي ده مفروض يصرف في بيت بالكامل إيه وجع القلب ده».





وعلقت شيماء: «بصي .. بصراحة الدنيا غليت أوي والحياة بقت صعبة لازم إنتي من نفسك تكوني عاوزة كدا ده أولا، ثانيا شغلك ده كاريرك إنتي اللي لازم تتمسكي بيه كمان وسند البنت بعد أهلها هي فلوسها لما بيكون ليكي فلوس خاصة بيكي بيبقى أحسن صدقينى، بس فالنهايه هو مكنش ينفع تيجي منه هو المفروض ده يكون قرارك إنتي».


اقرأ أيضًا..

ads