الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نيللي كريم تثير غضب الرجال وآباء يرفعون شعار "مش كل الستات زي فاتن أمل حربي"

الأحد 10/أبريل/2022 - 12:48 م
هير نيوز

بعد نجاح مسلسل «فاتن أمل حربي» والذي أثار ضجة كبيرة على مواقع التواصل الاجتماعي وبين المشاهدين لما يناقشه من قضايا هامة تخص المرأة وقانون الأحوال الشخصية، عبر الكثير من الرجال والآباء عن غضبهم من المسلسل الذي يعد من وجهة نظرهم يسلب حقوق الرجل.

ونشر المتحدث باسم رابطة الآباء المتضررين من قانون الاحوال الشخصية، أحمد عز، منشورًا تداوله الكثير من الرجال معلقين عليه بالتضامن مع رأيه؛ حيث كتب في منشوره: «كذبة فاتن أمل حربي برعاية مؤلف مسلسلها إبراهيم عيسى القول الفصل فى مسلسل الكذب والهزل.
نيللى كريم بتقول: مفيش ست وحشه في ست مطحونة من الحياة والهم، ولكن الفكرة دي مغلوطة، في ستات كتير وحشة نيللي كريم بتستخدم السوشيال ميديا عشان تعلي مشاهدات مسلسلها بغض النظر عما يتركه من فساد».





وأضاف: «وأسألكم: مين قال إن كل الستات ملائكة وكل الرجال شياطين.!! لماذا تخلقون صراع بين الرجل والمرأة بدلاً من الدعوه إلى السكن والمودة والرحمة.!! سيادتك وسيادة كاتب المسلسل وسيادة المراجع الفقهى وسيادة المراجع القانوني للمسلسل بترفضوا الحديث الشريف (هو لك ما لم تنكحي): وبتقولي: "يعني مش ربنا اللي قال كده طبعاً بتقصدي إن ده مش فى آيات القرآن عشان سيادتك عايزة تتجوزي وتحتفظي بحضانة الأبناء».

وتابع: «اسألكم أبسط سؤال إزاي بنتوضأ وإزاي بنصلي وليه خمس صلوات في اليوم ، طالما لا توجد آيات في القرآن بذلك طالما لا تعترفوا بالأحاديث الشريفة هو أنتم عايزين تغيروا الدين عشان يتوافق مع أهواءكم ورغباتكم؟».

اقرأ أيضًا..



وكانت التعليقات من الرجال الغاضبين من المسلسل على المنشور كالآتي: 


قال حسام: «حبيت أذكر معلومة على الماشي نيللى كريم دي اللي مطلعنها بطلة المسلسل تزوجت 3 أو 4 مرات واتطلقت وعندها أولاد  يعنى إنسانة فشلت في حياتها الزوجية 3 مرات، وجعلوها قدوة ونموذجًا وأجبروا النساء على سماع كلامهم الفاسد استغفر الله العظيم يا رب فاقد الشيء لا يعطيه ربنا يهدينا جميعًا».





وعلق أحمد: «أغلب التعليقات بتهاجم بشكل عنصري ضد الرجل وكأن الرجل شيطان وكأن النساء ملائكة».





وقال سامح في تعليق: «ظاهرة الانفصال والطلاق أصبحت وباء منتشرًا في مصر، وأنا مش عارف نحن كمعشر الرجال إيه اللي مطلوب مننا بالظبط دايمًا الإعلام يشوه سمعتنا ويشوه صورتنا ويجيبلنا مذيعات ومقدمات برامج يحرضون النساء على كراهيتنا وعدم سماع كلام الأزواج ومش كدا وبس، كمان بيعمل مسلسلات ويختار فنانات فاشلات في حياتهم الزوجية اتطلقوا حوالي 3 أو ٤ مرات وعندهم أولاد من كل زواج ويجعلوهم قدوة للنساء ويجبرون النساء أن يستمعن إليهم ويتعاطفن معهم إيه المهزلة والقرف والفساد اللي إحنا وصلنا إليه دا؟ والله والله والله حرام اللي بيحصل فينا دا كرجال».


اقرأ أيضًا..

ads