السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مصطفى حسني: قناع المستخف عنده احتياج كسب الود والشعور بالأمان| فيديو

الأربعاء 13/أبريل/2022 - 11:17 م
هير نيوز

تناول الداعية الإسلامي مصطفى حسني، خلال برنامج القناع، الحديث عن صاحب قناع المستخف، وهو شخص يكون على الأغلب عنده احتياج كسب الود، والحصول على التقدير والحب، وممكن يكون عنده احتياج تاني وهو الشعور بالأمان وطرد المخاوف والتهديدات.

وأضاف الداعية مصطفى حسني، خلال حلقة اليوم من برنامج القناع، أن الشخص صاحب قناع المستخف، متربي من صغره في رحلة حياته إن الشخص اللي بيستقبل الأمور بجدية الناس مابتحبهوش، الناس بتحب اللي بيضحكهم، واللي يستقبل الأمور بجدية بتتقل على كتافه وتبقى مرعبة، فقام لابس قناع المستخف المازح باستمرار، اللي بياخد كل حاجة بضحك وهزار.



مصطفى حسني ومواصفات صاحب قناع المستخف

وتابع الداعية مصطفى حسني، أول خسارة بيعيشها اللي لابس قناع المستخف، إنه عنده مشاكل وملفات مفتوحة هو مأنجزش فيها لإنه خدها بهزار، فبعد شوية الهم بيتقل على كتافه والهزار بيزيد. وأوضح، صاحب قناع المستخف المازح خايف إنه يقول آه وهو متألم، أو خايف إنه يبان عليه الغضب لما حد يهينه، لأن بداخله شخصية الظل اللي بتقول أنا مبحبش أبقى كئيب، فبياخد كل حاجة بهزار رغم إنه جواه ممكن يكون محطم، القناع المؤذي أوي ده لازم يتخلى عنه.

وأشار مصطفى حسني، إلى أن الشخص اللطيف صاحب الشخصية الصادقة، هو واحد بيحب الضحك بس بيحترمه، فبيهزر في الوقت المناسب، وده متسق مع الصدق، اللي جوه زي اللي بره، لافتا إلى أن الشخص اللي بيعرف يهزر في وقته وياخد الأمور جد في وقته، عنده شيء اسمه الحضور العاطفي، لما يبقى عندي أزمة هروحله لإنه هيسمعني، ولما أكون متعصب وعايز أشركه في حاجة هيحضر معايا بمشاعره.

اقرأ أيضًا..

ads
ads