الإثنين 20 مايو 2024 الموافق 12 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مصطفى حسني: "صاحب قناع المتسلط ما بيسمعش آراء غيره فبقت الحياة مرهقة ليه وللي حواليه!".. فيديو

الخميس 21/أبريل/2022 - 03:02 م
هير نيوز

تناول الداعية الإسلامي مصطفى حسني، خلال الحلقة التاسعة عشر من برنامج القناع، الذي يذاع في رمضان 2022، الحديث عن صاحب قناع المتسلط، موضحًا أن الشخص الذي يرتدي قناع المتسلط شايف إن الناس بقت صعبة، فلازم يدي أوامر بقسوة وفوقية ومايقبلش يسمع آراء غيره، فبقت الحياة مرهقة ليه وللي حواليه.


قناع المتسلط


وأضاف الداعية مصطفى حسني، خلال الحلقة الجديدة من برنامج القناع: "اللي عايش وهو بيتعامل بقناع المتسلط، شخص بيدور على السيطرة، لكن الإشكالية مش بيجي بالدعم والمحبة والمودة اللي بيأسر بيها قلوب الناس، هو جواه شخصية خايفة إن لو كلمته متسمعتش هيبقى ضعيف.. وهو مش ضعيف".



وأضاف: " أول خسارة بيجنيها اللي لابس قناع المتسلط هو كثرة الصدام مع المقربين، الحبايب اللي حواليه الحياة تقيلة معاهم أوي، لإن جُبلت القلوب على حب من أحسن إليها.. ربنا خلقنا بنحب الهداوة".



وأكمل: "من الخسائر اللي بيجنيها اللي عايش بقناع المتحكم المتسلط، تكرار القرارات الخاطئة، لأن حبايبه اللي حواليه مابقوش عايزين ينصحوه ولا يتكلموا معاه من تحكمه وقسوته في التعامل".


اقرأ أيضًا..

وأكد الداعية الإسلامي مصطفى حسني، :"أن اللي عايش لابس قناع المتسلط مرهق للي حواليه، وهو نفسه من جواه صحته كل يوم في انحدار، لإنه دايمًا مشدود، أما الشخصية الصادقة القائد المشارك، مريح وبيعطي الثقة وهو نفسه بيتطور كل يوم بنفسية ساكنة مطمئنة".

ads
ads