الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

ابنة هند رستم: والدتي كانت زي الست أمينة.. كرهت لقب ملكة الإغراء وتسببت في اعتزالها

السبت 19/نوفمبر/2022 - 11:12 ص
هند رستم
هند رستم

حلت بسنت رضا، ابنة الفنانة الراحلة هند رستم، ضيفة على برنامج "معكم" الذي يبث على قناة "سي بي سي"، وتقدمه الإعلامية منى الشاذلي، وكشفت الكثير عن والدتها الفنانة الراحلة.




بسنت قالت: "والدتي قامت بأدوار لم يكن بها أي إغراء، ومفيد فوزي أعطي لقب سيدة الشاشة العربية لفاتن حمامة، ولهند رستم ملكة الإغراء، وعلشان كدا اتضايقت أنه حصرها في لقب، وادي لحد تاني سيدة الشاشة العربية".





وأضافت، أن والدتها لم تكن تحب لقب ملكة الإغراء أبدا، واتضايقت جدا من اللقب دا وزعلت جدا، لأنه كدا حددها في دور، وهي ست جميلة، والمخرج هو اللي بيطلب منها تلبس إيه، ولكن خارج التمثيل هي مش كدا خالص".





رفض الألقاب


واستكملت حديثها قائلة: "كان هناك الكثير من الفنانين اللي كانوا غير راضيين عن موضوع الألقاب، اللي شجع والدتي على الاعتزال هو أني جيبت ابني وخلفت وكانت مبسوطة بالأسرة، لأنها اشتغلت وهي في سن الـ 15 وكانت تريد أن تعوض سنواتها اللي فاتت مع أسرتها، وحبت البيت جدا.. فقالت أعوض السنين اللي فاتت كلها مع بنتي وحفيدي.. وساعدها في القرار ده إن السينما وقتها مش زي الأول".



اقرأ أيضًا..

إلهام شاهين تتغزل في كاملة أبو ذكري: شرفتي اسم الفن المصري





وكشفت عن علاقة الفنانة الراحلة هند رستم بزوجها الدكتور محمد فياض، طبيب أمراض النساء الشهير، مؤكدة أن والدتها تزوجته زواجا تقليديا، أو كما يعرف في وقتنا الحالي بـ«زواج الصالونات».






وأضافت: "في البيت ماما كانت زي الست أمينة ودكتور فياض سي السيد.. كانوا بيحبوا بعض جدا مع إنهم اتجوزوا جواز صالونات عادي.. بس قعدوا 50 سنة مع بعض.. يعني كان أونكل فياض يرجع م الشغل مثلًا الساعة 4 يبقى فورا مفيش صوت في البيت ولا دوشة وأوامره مجابة وهكذا".




ads