الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سمية الخشاب توجه نصيحة للشباب بشأن سن الزواج

الإثنين 13/فبراير/2023 - 08:16 م
هير نيوز

وجهت الفنانة سمية الخشاب رسالة خاصة للشباب المقبلين على الزواج، وذلك بشأن السن المناسب للزواج.

وتلقت الفنانة سمية الخشاب تساؤلا عبر حسابها على "تويتر" وهو: "انصحيني يا فنانة اتجوز وأنا عندي كام سنة وأنا مش هكسر كلمتك والله".



وجاء الرد من الفنانة سمية الخشاب وهو: "40، تكون عملت فلوس كويسة تعيش أولادك ومراتك فمستوي كويس بدل ما تتجوز بدري وتخلف 3 أو 4 ويطلعوا صايعين ويبقوا عالة على المجتمع".

ولم يكن رأي الفنانة سمية الخشاب مقبولا لدى البعض حيث كتب أحد المتابعين لها: "40 ده عندهم أحفاد دلوقتي يا فنانة،، أنا اتجوز وانا 25 بالكتير".


لترد من جديد سمية الخشاب: "أتجوز وانت عندك 25 ووريني إزاي هتربي وهتعلم وهتصرف على مراتك وعيالك، أهو التفكير اللي زي ده اللي بيسبب الأزمات الاقتصادية، فاكرين الجواز إنجاز".

ولم تكن هذه المرة الأولى التي وجهت فيها سمية الخشاب نصائح للشباب عبر حسابها على تويتر، حيث قدمت  نصائح للطلاب في المراحل الجامعية بمناسبة الاستعداد لبدء عام دراسي جديد.



كتبت سمية تغريدة تقول فيها: "من أولها كده، أول أسبوع ملوش لازمة، متعملوش صحاب جداد من الدفعة خليكوا مع بتوع السنة اللي فاتت أضمن، متحتكوش بحد غير نفسكوا عشان في ناس شغلتهم يلبسوكوا وبس، وأنا بنفسي هبقى متابعاكم".

وتابعت نصائحها: "معدش فيه أونلاين فننام بدري عشان الحضور، - متحتكوش باللي بيبقوا قاعدين قدام محتلين الديسك اللي فالأول عشان معظمهم بيبقي نفسية.، - نحاول على قد ما نقدر منبقاش اجتماعيين إحنا مش رايحين نادي خلصوا المحاضرة أو التوتريال واجروا على البيت.، - متحتكوش بولاد الدفعة خالص (للبنات)".

وعلى الصعيد الفني كان فيلم "الليلة الكبيرة" اَخر فيلم شاركت فيه النجمة سمية الخشاب في السينما منذ عام 2015 وشارك مع عدد من الفنانين منهم أحمد بدير، وصفية العمري، وسميحة أيوب، وعمرو عبدالجليل، وغيرهم من النجوم إخراج سامح عبد العزيز.

ads
ads