الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نساء يشجعن على الطلاق بموقع فيسبوك «أحسن قرار في حياتي»

السبت 20/مايو/2023 - 08:12 م
الطلاق
الطلاق

أثارت إحدى النساء المتزوجات جدلاً على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، حيث كتبت تتسائل في منشور عن الطلاق وهل تندم المرأة بعد إتخاذ قرار الإنفصال أم لا؟!


نساء يشجعن بعضهن على الطلاق


وكانت التعليقات من النساء المطلقات جميعها يشجع غيرهن على اتخاذ قرار الطلاق، على أنه قرار صحيح ومناسب اذا كانت الحياة مستحيلة مع الزوج الغير مناسب.

منشور يثير الغضب على فيسبوك


وكتبت بسنت تعليق: «لو الطلاق قرارك ومقتنعه بيه وبأختيارك اكيد مافيش ندم ولا تفكير تاني حتي لو فيه اطفال لانه فعلا قرار ما بيداختش بسهوله خالص».


وعلق تقى: «ابدا والله كل ما بشوفه بحس بقرف وحرفيا كل الناس انضف منه ف عيني .. الحمد لله الذي أذهب عنا الحزن حرفيا».



وقالت شيري: «لا طبعاً احلا حاجه حصلتلي في حياتي»، بينما علقت سما : «والله انه كان احسن قرار بحياتي بس اخطأت اني خلفت».


وكتبت هاجر: «احنا ندمانين أننا اتجوزنا الاشكال ديه من الاول».


كما علقت أميرة : «لا حتي وهو بيحوم حواليا بيحاول باي طريقة يلبسني الذنب وحتي وهو مصعب العيشة عليا بردو فرحانة اني خلصت ولما بشوفه بحس بشمئزاز حرفيا اوقات جسمي بيقشعر من القرف لما بفتكر انه اتجوزته وسيبته يلمسني وخلفت منه».

وقالت منار: «مافيش ست بتنفصل غير لما يكون ده الحل الاخير و بعد معاناه فبنسبه ٩٩.٩٪؜ بيبقي صح و احيانا بيكون قرار متأخر».

وكتبت علياء: «صحابي اللي انفصلو عندهم مشاكل كتير جدا .. شكل مفيش راحه في الدنيا ابدا ،، لا في الجواز ولا في الطلاق».


كما علقت هالة: «بجد احسن قرار أخذته في حياتي ويارتني كنت خدته من زمان شخص مكنش يستحق اصبر عليه العمر ده ولا يستحق حتى ادبل وانطفي واتغير بسببه بجد حسبي الله ونعم الوكيل بقولها فيه في كل صلاه بصليها والحمد لله مفيش حق مبيروحش.. الواحد ندمان بس على الصبر والوقت الي ضيعه الشخص الغلط بس ربنا كبير مش بيضيع حقوق».



ads