الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نهاد أبو القمصان عن صاحبة فيديو الفستان الأزرق: «براغيت وفئران»

الخميس 15/يونيو/2023 - 08:19 م
نهاد أبو القمصان
نهاد أبو القمصان


دافعت المحامية ورئيس المجلس القومي لحقوق المرأة، نهاد أبو القمصان، عن الفتاة صاحبة مقطع فيديو الرقص بفستان ازرق، وذلك بعد تصدر الفتاة التريند والهجوم عليها من قبل رواد مواقع التواصل الاجتماعي بتعليقات مسيئة وانتقادات لاذعة.

ونشرت نهاد أبو القمصان مقطع فيديو على صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك، تتحدث فيه عن تلك الفتاة وما حدث لها تحت عنوان: «البنت بالفستان الازرق ومتحرشين الانترنت بنت جميلة رقصت بفرح صاحبتها وتم الهجوم عليها هل دا جريمة والتصرف ايه؟».

وقالت أبو القمصان : «فتحت اليوتيوب لقيت بنت قمر بترقص في فرح صاحبتها بمنتهى التلقائية والسعادة، والفرجة على الفيديو مبهجة جدا، لأنها بترقص الرقص البلدي المصري على أبوه.. حاجة جميلة جدا».

واضافت: «أزعجني جدا أوصياء الإنترنت اللي دخلوا بمنتهى الوقاحة بتعليقات سافلة كلها جرائم، وأنا بعتبرهم براغيت وفئران، ودول أعداء الفرح وميعرفوش إن الرقص أداة من أدوات التعبير».

وتابعت: «المصريين طول عمرهم بيعبروا عن الفرح بالقص.. انتوا بتفرضوا الوصاية علشان إيه؟ بتعاقبوها علشان محجبة؟ ولا بتستأسدوا على البنات البسطاء اللي متخيلين إنهم مش هيعرفوا يردوا».

كما أشارت نهاد أبو القمصان، إلى أن رواد السوشيال ميديا يعرفون أنها فتاة بسيطة لم تذهب لمقاضاتهم وأخذ حقها، ولكنها تعهدت من خلال الفيديو أن تساعدها متطوعة في رفع قضايا تحرش عبر الانترنت على كل من كتب تعليق مسيء لها، واختتمت: «تعاليلي يابنتي نقضي على الفئران».

 

وتعرضت نهاد أبو القمصان، للهجوم في بعض التعليقات ممن يختلفون معها في الرأي ويرون أنها تشجع الفتيات على الرقص، وقالت جنة الرحمن: «ولاهي انتي بتساعدي علي قلة الحيه والادب والفسق».


كما علقت أنجي على الفيديو: « اولا هى مش رقاصه عشان تحيى الفرح يامدام واحنا اسمنا مسلمين مفيش نص قرأنى بيحرم الرقص لاكن الى بتعمله ده وغيرها فيها اثاره للراجل ولما هو يتفرج على الاستاذه الحلوه الى رقصها حلو ويبص لمراته الى مش بتعمله كده ويكون جسمها بايظ من الولاده هيقرف منها وهيقول الحلوين برا كتير وهيجرى ورا شهوته ويعمل المحرمات الامام على بن ابى طالب قال ايه ( لاشر فى شر بعده الجنه ولاخير فى خير بعده النار ) انتى ينطبق عليكى حديث الرسول ص ( سياتى على الناس سنوات خدعات، يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ، ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الامين وينطق فيها الرويبضه ) قيل ومالرويضه يارسول الله ؟ قال الرجل التافهه يتكلم فى امور العامه».

وقالت أية: « لا يا استاذة نهاد اول مرة اختلف معاااكى نهائى بالعكس دا مش طبيعتنا وبالعكس انا بحس حضرتك راقيه وقولت استحاله دا يكون رايك غريبة جدااااا!!!!!!!!!!».

اقرأ أيضا..

ads