الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«هتفطروا إيه أول يوم رمضان؟».. سؤال يُثير حيرة العرائس الجدد على «الفيسبوك»

الأربعاء 30/مارس/2022 - 09:36 م
هير نيوز

مع قرب حلول شهر رمضان واستعداد الجميع له، كتبت إحدى النساء المتزوجات حديثاً على جروب العرائس الجدد سؤالا يتعلق بوجبة الإفطار على مائدة رمضان في أول يوم، وقالت: «يا جماعه عملتوا ايه في فطار أول يوم في رمضان بعد الجواز»، حتى تقدم لها الأخريات أفكار من خبرتهن.


وعلقت على المنشور الكثير من النساء بأفكار متعددة لوجبة إفطار أول يوم رمضان، حيث قالت مريم: «عملت محشى وبطاطس محشيه لحمه ولحمه وسمبوسك».

وقالت سارة في تعليق آخر: «بنقسم الشهر عند حماتي وماما ربنا يخليهم لينا والباقي عزومات معروفة»، بينما علقت شذى: «فطرنا عند حماتي تاني يوم عند اهلي تالت يوم انا وهو دخلنا مطبخ عملنا فطار، علشان كنت حامل بشهر ٧ بيساعدني ربنا يستر رمضان ده».



وعلقت شيماء قائلة: «عند مامتي وعزايم بقى ومفيش عزومة اول سنه عندك ولا ٢ ولا ٣  معروفه ده انا مامي بتشتغل و بستناها ترجع من الشغل تعملي فطار ».

وقالت رنا مازحة: «اول يوم عند حماتي وتاني يوم عند بابا وتالت ورابع يوم الاكل اللي خدته معايا من عند بابا وحماتي».



وعلقت وسام: «رمضان ده هيبقى اول رمضان ليا في بيتى واول يوم هبدأ الشهر السابع في الحمل في تقريبا كدا ان شاء الله مش هطبخ اصلا وانا متجوزة في اسكندرية واهلى في القاهرة».



وكتبت مها: «هو انا عملتها ومكررتهاش محشي بقي وكباب حلة وسمبوسة وشوربة وفراخ مشوية والحلو قعدنا كتير الاكل موجود الوحش اني قعدت أسبوع مش قادرة اتحرك».

اقرأ أيضًا..

ads