الإثنين 20 مايو 2024 الموافق 12 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مصطفى حسني: "صاحب قناع المحروم شايف نفسه دايمًا ضحية".. فيديو

الإثنين 25/أبريل/2022 - 06:59 م
هير نيوز


تناول الداعية مصطفى حسني، خلال برنامج القناع الذي يعرض في شهر رمضان 2022، الحديث عن صاحب قناع المحروم، واصفًا إياه: "بأنه يكون شايف نفسه دائمًا الضحية، ضحية الظروف، ضحية اللي ظلمني، وضحية اللي غدر بيا".
وقال الداعية مصطفى حسني في حلقة اليوم من برنامج القناع: "إن اللي لابس قناع المحروم عنده احتياج الشعور بالكفاءة، أنا كويس على فكرة وبتعب ويجتهد ، قدروني، وده احتياج مشروع جِدًّا كلنا بنتمناه ، وعنده شخصية مابيحبهاش، إن الشخص اللي مش ناجح ومش حالل مشاكله الناس بتصغره وتحقره".


طباع صاحب قناع المحروم

وأضاف مصطفى حسني، أن من طبع اللي لابس قناع المحروم، ديمومة الشكوى للجميع، إحتراف إنه كل ما يقعد في قعدة يتكلم إزاي الناس أو الدنيا أو صحته لغاية أما يوصل لربنا إن أقداره جاية عليه، موضحا: "قناع المحروم، هو قناع بيلبسه الشخص اللي مش عايز يتلام إنه مش متحمل لمسئولية نفسه، وفي نفس الوقت بيدور على احتياج الناس تقدره وتحسسه إنه كبير ومش مقصر".


اقرأ أيضًا..



وتابع الداعية مصطفى حسني خلال برنامج القناع، أنه من ضمن الخسائر اللي بيتعرض ليها اللي لابس قناع المحروم، :"نفور الأسوياء من حوله، الناس الأسوياء مابتحبش تقعد كثير مع كثير الشكوى دون داعي، أنا أحب إن حد يشتكيلي وأساعده وأجيبله حلول ونفكر مع بعض ونساعد بعض، كما أنه يفقد فرص للتطور في حياته".





خسائر صاحب قناع المحروم


وأكد مصطفى حسني، أن من أكثر الخسائر: "اللي يتكبدها اللي لابس قناع المحروم هو النقمة على أقدار الله يترسخ كل شوية في القلب إحساس إن ربنا مش معتني بيا إن مفيش عدل في توزيع الأرزاق وإن في ناس مش كويسة في الدنيا وربنا فاتح عليها وسايبني وحاشاه سبحانه، بيدي الجميع مش بينسى حد -سبحانه وتعالى".

وأكمل: "الشخصية الصادقة المسئول عن نفسه، يبادر للحلول الصغيرة، مبيطلعش مشكلة في كل حل، تديله لافتة صغيرة يجري بيها ، والحل الصغير بتوفيق من ربنا يفتح الأبواب المقفلة"، متابعا: "أما المنافع اللي بتعود على الشخص المسئول عن نفسه، اللي خلع قناع المحروم الضحية، وعاش بالشخصية الصادقة المسئول عن حل مشاكله ومواجهة تحديات حياته".

واختتم مصطفى حسني، "يارب ساعدنا إننا ننتزع قناع المحروم الضحية، ونعيش بالشخصية الصادقة، المسئول عن نفسها لعبادة اللي ربنا فرضها على كل واحد عنده أزمة، إنه يستعين بربنا وياخد بالأسباب، ساعتها يأتي المدد والعون المنجي لربنا -سبحانه وتعالى".


اقرأ أيضًا..

ads
ads