الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

الزمن الجميل| سر رفض سعيد صالح دور العمدة سليمان غانم في ليالي الحلمية

الإثنين 14/أغسطس/2023 - 01:29 م
ليالي الحلمية
ليالي الحلمية

يعد مسلسل ليالي الحلمية واحدا من أفضل المسلسلات في تاريخ الدراما المصرية، كان عند موعد بثه في رمضان تجتمع الأسرة كلها لتتابعه في شوق.

مسلسل ليالي الحلمية دراما مصرية كتبها أسامة أنور عكاشة، وأخرجها إسماعيل عبد الحافظ، صورت التاريخ المصري الحديث من عصر الملك فاروق وحتى مطلع التسعينات في عدّة أجزاء كان آخرها 1995.

 شارك في المسلسل نخبة كبيرة من الفنانين المصريين أبرزهم صلاح السعدني، يحيى الفخراني، ممدوح عبد العليم، هشام سليم، صفية العمري، آثار الحكيم، محسنة توفيق.
إحدى الصفحات على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" كانت قد نشرت سبب رفض النجم الراحل سعيد صالح تأدية دور العمدة سليمان غانم في المسلسل، والذي أداه بعد ذلك ببراعة النجم صلاح السعدني.

كما نشرت جزءا من حوار مع المؤلف أسامة أنور عكاشة في لقاء له مع الفنانة والإعلامية صفاء أبو السعود، جاء نصه كالتالي:

نص الحوار

-هل لما بتكتب شخصية بتبقى حاسس مين اللي هيشتغلها ويمثلها ؟
=أحيانا
-يعني العمدة سليمان غانم كنت متخيل وانت بتكتبه صلاح السعدني؟
=لأ خالص في الأول كنت متخيل سعيد صالح وبعتنا له السيناريو وجه وقاس الملابس وهيأ نفسه للدور وفجأة كان بيعمل أيامها مسرحية اسمها "كعبلون" فبعتلنا وقال "أنا مكسوف منكم وخايف إننا نزعل بعض لأن أنا بأسهر في المسرح وبنام لغاية المغرب هتقولولي تعالى مثل مش هقدر أجي فعشان متزعلوش مني اتصرفوا".. ضـربنا لخمة شوية لغاية ما خطر في بالنا صلاح السعدني والحقيقة فاجئنا وعمل دور من أروع أدوراه.
-أستاذ أسامة قلتلي ممكن في لحظات الشخصية تؤثر عليا لدرجة إني أبكي، تتذكر أي شخصية من اللي انت كتبتها عملت فيك الموقف ده وانت بتكتب ؟
=اه، كان فيه مشهد كنت كاتبه للأستاذة محسنة توفيق في "ليالي الحلمية" وأنا باكتبه اتأثرت جدا لدرجة إني اتخنـقت ووقفت كتابة ومكملتوش إلا تاني يوم، وبعدين لما جيت اتفرجت عليه بعد ما اتمثل والأستاذة محسنة أدته بعظمة غير عادية، فلقيتني برتجف وببكي زي العيال معاها  وفيه في مناطق إنسانية كتير في شغلي بتأثر لدرجة أفقد عملية الفصل بيني ككاتب وبيني كمتلقي.


اقرأ أيضا..

ذكرى مولد "نجمة ليالي الحلمية".. صفية العمري




ads