السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

برا الطرحة.. تريند يتصدر تويتر بعد انتشار الظاهرة بين الفتيات

الإثنين 04/سبتمبر/2023 - 06:49 م
برا الطرحة
برا الطرحة


تصدر هاشتاق برا الطرحة تريند تويتر بعدما نشر أحد المستخدمين تغريدة يصف فيها الفتيات اللاتي تخرجن جزء من شعرهن من الحجاب بالفعل المقزز.

 



أثار المنشور الجدل حول الموضوع وجعل العديد من المستخدمين يتفاعلون على التغريدة التي انهالت التعليقات عليها بين المؤيد والمعارض. فمنهم من أيد رأيه مشيرًا إلى أن شكل الفتيات بهذة الطريقة يكون غير لائق بالإضافة أنه يعرضهم للمعاكسات من قبل الشباب. 


بينما وجد البعض الأخر أنها حرية شخصية ولا تنم على سوء التربية فالمظهر الخارجي ليس له علاقة أبدًا بتربية الشخص وبيئته فأغلب الفتيات اللاتي تتبعن تلك الطريقة على خلق وتربية جيدة.

 

وأكدوا أنه لا يجب أن ننظر إلى الشخص من الخارج فهناك العديد من الجوانب الأخرى التي يمكن ان تلفت الانتباة أكثر من المظهر الخارجي.

 

وجاءت تعليقات الجمهور كالتالي:

 

علقت خلود: "هو حرام أنهم يطلعو شعرهم من الطرحة بس شكلهم مش معفن ولو شكل الشعر كان معفن ومقرف ومش ملفت مكانش بقى حرام و تاني حاجه حرام أن حد يظن في حد ظن وحش اوي كده بأنه طالع من بيت مش كويس علشان مطلع شعره من الطرحة مش طريقة نصيحه ابدا".

 

 

بينما علقت أمنية: "مش فاهمه نقطه بتاعت "طالعه من بيت مش كويس" معلش بس فهمنى كدا".

 



أحمد: "كلامك معظمه صحيح لكن لا يجوز التعميم ولا يجوز النصح بالطريقه ديه.. ‏خلينا متفقين ان الحجاب فرض وان الي بيحصل ده حرام، بس في نفس الوقت الرسول كان هين لين سهل في الدعوه وكان بيقابل جاره المؤذي بالإحسان والي ادي لإسلامه، فالنفترض ان البنات ميعرفوش النقطه ديه ونحاول ننصحهم بالحسنى".

 



وكتبت رانيا: "وادعُ الى سبيل ربك بالحكمه والموعظة الحسنه ودي مش الطريقه المناسبه للنصيحه، ولا ده سبب يخلي شخص يشوف واحده كده طالعه من بيت مش كويس ،كل واحد فينا بيجاهد نفسه ف حاجه معينه وربنا بيهديه حتى لو ماشيها خطوه خطوه فيستحسن كل واحد يخليه في هدايته او ينصح بالشكل الي ميجرحش حد بيه".


اقرأ أيضا..

سيلينا جوميز تحتفل بعيد ميلادها 31 بالأحمر الناري (صور)


ads
ads