السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نصائح السوشيال ميديا لتخطي مشكلة عدم الثقة بالنفس: حبي ذاتك أولا

الثلاثاء 26/ديسمبر/2023 - 10:56 م
عدم الثقة بالنفس
عدم الثقة بالنفس

تعاني الكثير من الفتيات والنساء من مشكلة عدم الثقة بالنفس سواء على المستوى الشخصي أو المهني، وذلك يعود إلى عدد من الأسباب منها انخفاض نسبة احترام الذات لدي الفرد، بالإضافة إلى كره النفس حيث قد تشعر بعض النساء بكره ذاتها وتصرفاتها، وقد يصل الأمر إلى كره أسلوب ملابسها وشكلها الخارجي، ويصل الأمر إلى حد كره جسمها وكره أقل التصرفات التي تصدر منها، ولذلك تصبح مشكلة عدم الثقة بالنفس من المشكلات الخطيرة، وتقدم «هير نيوز» مجموعة من النصائح من فتيات تخطين هذه المشكلة النفسية، عبر صفحات السوشيال ميديا.




أسباب مشكلة عدم الثقة بالنفس 

تنتج مشكلة عدم الثقة بالنفس نتيحة مجموعة من الأسباب أو المواقف التي قد تتعرض لها الفتاة في حياتها، ويعد أبرزها مشكلة كره الذات، ما يولد عدم الثقة بالذات، والتي يكون لديها تأثير قوي جدا على الحياة بكل نواحيها، ما لم يتم تخطيها ومعالجتها في وقت مبكر.



حيث تقول زينة محمد: "هسألك سؤال واحد هل ربنا لما خلق البشر خلق معاهم أشكال محددة للجمال لا طبعا عارفة ليه عشان ربنا مش بيخلق حد وحش، تاني حاجة الجمال في العالم كله مقسوم اتنين نص اخده خارجيا، ونص خده داخليا، يعني كلنا حلوين بس أحنا مختلفين تخيلي كلنا شبه بعض! بجد أنتي مرايا نفسك وصدقيني أول ما تبدأي تحبي نفسك الناس هتشوفك بشكل تاني وتحبك". 


نصائح لتخطي مشكلة عدم الثقة بالنفس

وتركز النصائح لمعالجة مشكلة عدم الثقة بالنفس كثيرا على ضرورة حب الذات وتقبل تصرفاتها وشكلها وردود أفعالها، فالمرء مرآة نفسه، ولابد أن يبدأ حل المشكلة وينبع من داخل الشخص نفسه. 

فيما قالت مروة شاهين: "مش لازم تفكري الناس شيفاكي ازاي اقفي قدام المراية وحبي نفسك مفيش حد مننا كامل ولا كلنا حلوين ف كل حاجه، كل واحد مننا عنده عيوب بس بقدر الإمكان بيحاول يداريها أو يطور من نفسه، شوفي أنتي إيه اللي حاسه المفروض يتغير فيكي، ما تحطيش نفسك أبدا ف زون أنك مش واثقة ف نفسك او مش حابة نفسك او ترددي حتى الجمل دي بينك وبين نفسك". 



بينما كتبت حبيية أسامة: "أنا بشوف نفسي أحلى واحدة ف الدنيا، ساعات اللى حواليا بيقولوا أنى مغرورة بس لو أنا محبتش نفسى وقدرتها مين هيعمل كده. حبوا نفسكوا يا بنات". 



اقرأ أيضا.. 

ads